Los bericht bekijken
  #22  
Oud 26 augustus 2010, 00:55
Marius
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door urnfiller Bekijk bericht
Fout!

Als je een hbo-bachelorstudie (richting ICT) afrond mag je achter je naam zetten: BICT (Bachelor of ICT). Dit is een graad, geen titel.
Voor je naam mag je dan de titel zetten: ing (ingenieur).

Als je een wo-bachelorstudie (richting ICT) afrond mag je achter je naam zetten: BSc (Bachelor of Science). Bij deze studie hoort geen titel

Als je verder gaat met een wo-masterstudie (richting ICT) mag je MSc (Master of Science) achter je naam zetten. Voor je naam krijg je dan de titel ir. (ingenieur) of drs. (doctorandus), afhankelijk van de studierichting.

BA heb je dus nooit voor je naam. BA is de afkorting van Bachelor Arts, een wo-bachelorgraad.

De BA/BSc/LLB en MA/MSc/LLM graden worden uitsluitend verleend door universiteiten, met de bijbehorende titels: drs. ir. en mr.

Hogescholen verlenen de volgende graden voor bachelors en masters:
Bachelor of [vakgebied]
Master of [vakgebied]

Met de volgende titels: bc. en ing.
dank je wel voor de les in titels en dergelijke ;-)
Eerlijk gezegd... ing voor de naam vind ik NOG stoerder als ba!
Ik dacht eigenlijk dat je TH gedaan moest hebben voordat je dat mocht doen, en dat was toch NA de HBO?
Anyway.. toen ik erg jong was, was dat mijn plan, na de LTS de MTS doen, daarna de HTS, en dan de TH, en dan als ingenieur een flink salaris verdienen.
Ik ben gestrand in de eerste jaar MTS. Waar het precies mis ging weet ik niet. Voor alle elektrotechnische vakken had ik wel een voldoende, maar ik faalde voor de overige vakken, zoals scheikunde en duits en dergelijke. Mijn allerbeste vak was computerkunde. Meestal een 10. Ik heb het gevoel dat ik de hersens wel had, maar het lag waarschijnlijk aan mijn interesses. En misschien ook gewoon te lui, huiswerk deed ik in de pauzes, en dat is gewoon niet genoeg voor elk vak.
Daarna ging ik een meer praktijkgerichte kant uit, een elektrotechnische opleiding van de VEV, deels werken, deels school. Probleem is dat ik mijn baan verloor halverwege het jaar, ik kon dus de praktijkdiploma's niet doen. (P1 en P2). Ik heb wel dat jaar afgemaakt, en mijn certificaat behaald, ATSI-1. Toen zag ik ergens een advertentie waarin student meet en regelmonteurs gevraagd werden, voor in de industrie. Wist niet eens wat het was, maar reageerde. Van een stuk of 100 kandidaten werden er enkele uitgekozen, waaronder ik. (na intelligentietests en dergelijke). De iets minder bollebozen mochten Vapro gaan doen, en de meest intelligentste mochten opgeleid worden tot meet en regelmonteur. Opleiding van een ton, 2 jaar lang. Dat heb ik afgemaakt, maar echt mijn hart vond ik er niet in. Het bedrijf moest trouwens ook inkrimpen na die 2 jaar, de helft van de mensen verdween, en ik kreeg uiteraard geen baan aangeboden. Heb ook geen moeite meer gedaan om ergens anders aan de slag te gaan. Ik vond de industrie niet zo leuk, en besloot mijn sterkstroomopleiding af te maken. ATSI-2.
Daarna hier en daar als elektromonteur gewerkt, meest via uitzendbureaus. In principe illegaal, want als je de praktijkdiploma's niet heb, ben je officieel niet eens elektromonteur maar assistent elektromonteur! Kom je van de LTS, dan mag je je assistent elektromonteur noemen. Maar niemand die er naar vraagt, ik heb zelden mijn diploma's moeten laten zien. Of ik liet alleen mijn theoriecertificaten zien, en dat was meestal voldoende. Die ATSI-1 en ATSI-2 duren normaal veel langer heb ik me laten vertellen, maar ik heb toen de versnelde opleiding gedaan. (kmbo).
Op een gegeven moment heb ik het zelfs voor elkaar gekregen dat ik als 1e monteur uitgezonden werd. Maar heel eerlijk gezegd... meestal word ik na dagen, weken, hooguit enkele maanden ontslagen of weggestuurd, omdat ik niet productief genoeg ben. In de elektro, en vooral in de bouw, draait het om meters maken. Meters, meters, meters.. 2 huizen per dag. Als je 3 seconden erover doet om een draad af te strippen, in plaats van 2 seconden, word je al weggestuurd. En ik overdrijf NIET. Dat haalde al mijn plezier weg.
Dus computers, dat bleef me wel trekken. Ik wist niet eens dat daar ook scholen in waren.. of in ieder geval, ik overwoog het nooit. Ik weet niet waarom. Tot iemand me er op ees, en ik ging zoeken. Ik kwam uiteindelijk terecht bij een opleiding van de Ecabo. Die hadden 3 keuzes: opleiding gebruiker, applicatiebeheerder en programmeur.
Aan de hand van mijn vooropleiding kwam ik in aanmerking voor de opleiding applicatiebeheerder. Die opleiding heb ik bijna slapend gedaan, zo makkelijk. Je had computerkunde 1 en 2, economie 1 en 2, dBase 3+, Wordperfect 4.1, Lotus 1.2.3. 2.1 en MS-dos 3.3 en 4.0. Je had enkele dagen school, en enkele dagen in een beschermde praktijkomgeving. En in het tweede jaar had je ook een stageplek. Of was het maar een 1-jarige opleiding, en was het in het 2e halfjaar? Ik weet het niet meer.. ik word al oud.
In de praktijkbeschermde omgeving deed ik vrijwel niets, ik hielp een beetje de anderen met hun opdrachten. En de beste kopieerde ik dan, en paste het aan om die voor mezelf in te leveren.
Naderhand kwam ik er achter dat er studenten waren die nog minder vooropleiding hadden als ik, en die de programmeursopleiding deden. WTF? Bleek dat de gevraagde vooropleiding slechts ter indicatie was. Dus ik had het ook kunnen doen! Baalde ik wel van. Hadden ze me niet verteld.
Dat was de laatste opleiding die ik genoten heb. Ik heb dus zowel administatief, als m+R, als een elektroopleiding, maar het is heel erg moeilijk om ergens vast werk te vinden, dus meestal ga ik aan de slag via een uitzendbureau. Maar ik hoef niet te solliciteren voor een administatieve functie, want zodra ze zien dat ik elektromonteur ben geweest, is het van: AH! elektromonteur! Ja, daar heb ik wel werk in! Echt, altijd exact dezelfde reactie. Laatst nog, ik reageerde voor een simpel administratieve functie waarbij je geen diploma voor nodig had, stond in de etalage.. vroegen ze toch mijn CV. Ik zeg, waarom? Je hebt daar toch niets voor nodig? Ja, maar, we hebben je CV nodig om je in te schrijven. ok, vooruit maar.. en weer was het, AH! elektromonteur, DAT gaan we doen! (ik citeer, exact die woorden).
Maar ik ben er echt op uitgekeken, de werkdruk, de werkgevers, de smerige en rommelige containers waar je lunchpauze hebt enzo...
Van de laatste 15 jaar heb ik de helft doorgebracht in de sociale dienst, en van de resterende helft heb ik de helft van de tijd geprobeerd om als zelfstandige aan het werk te gaan. Eerst groothandel, daarna winkel. Beide keren geen succes. Laatste 2 jaar zit in in de ziektewet, en dat loopt in December af. (maximaal 2 jaar). Voor de WIA zal ik wel niet in aanmerking komen, omdat je daarvoor 35% minder moet kunnen verdienen als je laatste salaris, maar dan zou ik minder als minimumloon krijgen, en dat krijg je altijd, dus WIA krijg ik niet. Bijstand mag ik momenteel niet in, omdat ik anders mijn europese rechten verlies. (don't ask ;-))
Wat zijn de opties... van weer de ene na de andere uitzendbureau reizen, om weer ergens van de ene op de andere bouwplek te belanden, elke dag weer om 5 uur opstaan voor de file, 6 uur 's avonds weer thuis, daar ga ik NIET gelukkig van worden.
Dus het word eindelijk eens tijd, op mijn 40e, om te beslissen wat ik later ga worden, als ik groot ben, denk ik.
Ik vraag me af waarom ik nooit een CITO toets gedaan heb, anders had ik wellicht veel eerder geweten waar mijn hart lag...
Anyway.. ik heb constant het gevoel dat ik mijn hele leven tussen wal en schip val. Ik wilde carričre maken door een lange studie, want iedereen zei, ik heb de hersens... en dat klopt ook wel. Ben zelfs toegelaten tot de mensa. Maar ik heb niet de slimste weg gekozen. Achteraf denk ik, had ik na mijn LTS maar gewoon werk gezocht.. vanuit je baan kan je net zo goed carričre maken, en dan van ik nu, na 24 jaar, vast en zeker wel een goedbetaalde leidinggevende geweest.. dat kan bijna niet anders. Of ik had meteen WO moeten doen. Want dingen als research, wetenschap, analyses maken, dat ligt me heel erg. Was ik nog eerder klaar geweest ook met mijn opleidingen. En zoals ik al zei, 1 hbo opleiding is meer waard als 10 mbo opleidingen, ook al weet je als mens nog niet veel, en heb je totaal geen levenservaring, bijna elke werkgever vraagt tegenwoordig een HBO opleiding. En keer op keer, als ik dan ergens ben, bij een instantie, bij een mokkel van 25 met een HBO opleiding, die weer zit te stoeien met een PC, zit IK hun weer te vertellen hoe het werkt! Echt gebeurt verhaal: Ik kwam een keer bij een sollicitatie voor een administratieve functie, en ik zag ze stoeien met een PC. Ze kwamen er niet echt uit. Ik zeg, geef me even een schroevendraaier en binnen 5 minuten was het probleem opgelost. Daarna stelde ik me pas voor ;-) Ik werd overigens wel aangenomen, maar het was een tijdelijke administratieve functie in Engeland waar ik bijna 2 jaar lang was.

Maar nu.. wat zijn mijn opties? Het trekt me echt heel erg om ing voor mijn naam te hebben, maar het is in mijn situatie even niet iets waar ik aan hoeft te denken, want op je 40e moet je toch alle opleidingen zelf betalen.. geen subsidies meer, geen kinderbijslag meer... (ik heb nu zelf een gezin). Vanuit de bijstand leren is even geen optie, dus, het is OF de bouw weer in, waar ik geen zin in heb na mijn ongeluk 2 jaar geleden (ik sta heel onstabiel op een ladder), OF ik ga even snel 1 of een paar certificaten halen, en kijk of ze ergens een beginnend IT-er zoeken.
Wat me wel deprimeert, ik zie zulke functies gewoon nergens! Echt.. in elke ICT advertentie zie ik toch weer staan, 3 tot 5 jaar werkervaring, en ervaring met systemen waar ik meestal niet eens van gehoord heb!
Beginnen zonder werkervaring kan wel, als je net van school kom, en niet als 40 jarige.
Toch wil ik mijn hoop niet verliezen.. ik blijf zoeken naar een vacature waar ze iemand zoeken waar ze minder eisen stellen.. en mijn CV kan ik wel wat creatief invullen.. Het is DAT, of ik ga gewoon weer ergens voor 6 maanden werken en weer de ziektewet in ofzo.
Maar ik prefereer de eerste. Ik voel me nog steeds jong en voel me niet afgeschreven.
Met citaat reageren