Los bericht bekijken
  #2  
Oud 1 september 2010, 02:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tafir Bekijk bericht
hierna gekozen voor de opleiding to administratief juridisch medewerker niveau 4 ( mbo) aan het Albeda College.
Dat lijkt me een prima opleiding. Mbo niveau 2 geldt officieel als startkwalificatie, dus met niveau 4 zou je prima aan de bak moeten kunnen komen.

Citaat:
Ik heb 4 baantjes / stages gehad
Okay, niks mis mee, maar in de juridische sector ben je dus eigenlijk een starter.

Citaat:
omdat mijn ouders extreem streng zijn in de Islam ( vergelijk het maar met de gereformeerden) en zij het niet eens zijn met mijn ' keuze ' vrienden ( ongelovigen, minder strenge moslims etc etc) de situatie is dusdanig dat ik min of meer langs mijn vader en broer leef, praten heb ik al weken niet meer gedaan.
Hmm, dat lijkt me een moeilijke situatie, maar ik weet eerlijkgezegd ook niet goed hoe je daarmee om zou moeten gaan.

Citaat:
Mede hierom wil ik gewoon niet nog 4 jaar HBO doen, en het lijkt me extreem moeilijk om HBO te doen als uitwonende student, ook is HBO geen garantie dat ik wel werk vind.
Garanties zijn er nooit, maar een hbo-opleiding geeft je heel veel meer kansen op de arbeidsmarkt. Ik wil je toch in overweging geven om een pad te kiezen dat een hbo-opleiding (naast je werk) zeker niet uitsluit.

Citaat:
ik heb het idee dat niemand een starter een kans wil geven
Dat kan ik me levendig voorstellen, maar dat is nu eenmaal niet de doelstelling van een werkgever. Werkgevers willen starters omdat ze goedkoop en kneedbaar zijn, niet om ze een kans te geven.

Citaat:
en dat er enorm neergekeken word op mijn MBO opleiding
Dat kan ik me enigszins voorstellen in de juridische sector. Meesters in de rechten lijken soms overal op neer te kijken, en wij weten allemaal dat dat ten onrechte is

Citaat:
Mijn opleiding en stages waren vooral gericht op Overheidswerk ( denk aan het UWV, gemeentes, Sociale verzekeringsbank) echter is hierin gewoon geen plek voor een MBO starter zonder ervaring.
Eerlijkgezegd kende ik de mbo-opleiding 'administratief juridisch medewerker' nog niet en ik heb een beetje zitten googelen. Daarbij kwam ik niet zozeer uit bij gemeentes e.d., maar bij rechtbanken, advocaten- en notariskantoren. Heb je ook in die richting gezocht?

Verder wil ik je een beetje moed inpraten. Je hebt een redelijke opleiding, je wilt aan de slag en volgens mij wil je best een vervolgopleiding, als je maar eerst een behoorlijke baan hebt en een zelfstandig leven op de rails krijgt. Dat getuigt van een positieve instelling en grote wilskracht. Veel werkgevers zouden een moord doen voor zo'n kneedbare en gemotiveerde jonge werknemer.

Maar misschien is de economische tijd er even niet naar. Trek je dat niet teveel aan en blijf zoeken naar een goede baan. Misschien is het beter om te solliciteren met ambitie ('ik wil aan de slag en in eigen tijd maar op uw kosten een hbo-opleiding halen'), dan met frustratie ('ik wil zo langzamerhand alles doen, al heeft het niets met mijn opleiding te maken').

En na de recessie komt er vermoedelijk een groot tekort aan leraren en verzorgers/verplegers. Jammer voor de juristen, maar je kunt altijd nog omscholen
__________________
René
Met citaat reageren