Los bericht bekijken
  #4  
Oud 16 juli 2011, 01:10
meisjeinmokum meisjeinmokum is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 juli 2011
Berichten: 4
meisjeinmokum is on a distinguished road
Standaard Reactie sollicitatiebrief

Hallo Chanmar! Hoop dat je ook nog iets aan mijn tips hebt, ik ben een beginnertje , succes!
Voor de duidelijkheid: paarse stukjes is commentaar, blauwe stukjes voorbeeld van hoe je de tekst in brief daadwerkelijk zou kunnen schrijven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chanmar Bekijk bericht
xx

xx, 10 juli 2011


xx


Betreft: Vacature Administratief Medewerker


Geachte heer/mevrouw,

Met belangstelling nam ik kennis van uw advertentie in de xx van 2 juli jl. Na mijn plezierige telefoongesprek van x juli met mevrouw x, wil ik het contact voortzetten via deze sollicitatiebrief [wil ik u door middel van deze sollicitatiebrief mijn interesse voor de functie tonen. Ik wil graag een onderdeel van uw organisatie zijn en mij inzetten om klanten en collega’s op een goede manier te helpen.]

Als ik de functie-inhoud zie en al die verschillende taken, trekt dat me aan. Tot nu toe heb ik mij vooral bezig gehouden met een product: de hypotheek, de veelzijdigheid van deze functie is voor mij een nieuwe ervaring en dat maakt het aantrekkelijk.
'Trekt me dat aan' klinkt niet zo professioneel. Liever:
[De omschreven functie-eisen spreken mij zeer aan, en dan met name de veelzijdigheid . In mijn huidige werk heb ik mij vooral beziggehouden (dit schrijf je aan elkaar!) met één product: de hypotheek. Graag leer ik meer over nieuwe producten.]

Daarnaast is de balans tussen werk en privé erg belangrijk en daarom heb ik mijn ambitie wat bijgesteld. Plezier in mijn werk vind ik net zo belangrijk als het graag zien opgroeien van mijn kinderen.
Dit klinkt nu inderdaad, zoals hierboven al door madje88, alsof je nu met minder genoegen neemt! Ik neem aan dat je dit zo omschreven hebt omdat de functie parttime is. Je kunt dit ook positief omschrijven. Bijv.:

[Daarnaast spreken de werktijden van uw functie mij aan. Plezier in mijn werk vind ik net zo belangrijk als het graag zien opgroeien van mijn kinderen. Daarom is een parttime baan voor mij ideaal, daarbij voorop gesteld dat ik ook flexibel inzetbaar ben.]

Ik ben een betrokken collega en zal door mijn vaardigheden: nauwkeurig, gemotiveerd en zelfstandig een waardevolle medewerker kunnen worden.
Deze zin loopt niet helemaal lekker. Bovendien klinken deze begrippen abstract: waarom precies ben jij nauwkeurig danwel zelfstandig?
Heb je bijv. in je huidige baan een situatie gehad waarin je nauwkeurig moest werken? Of waarin je zelfstandig een probleem moest oplossen of voor iets verantwoordelijk was? Probeer concreet een situatie te schetsen in twee/drie zinnen. Bijv.:

[Ik ben geschikt voor de functie omdat ik gemotiveerd ben en nauwkeurig kan werken. Dit heb ik geleerd in mijn huidige baan, waar ik... (situatie schetsen). Bovendien ben ik zelfstandig: dit blijkt uit het feit dat ik... (situatie schetsen). Deze vaardigheden en mijn betrokkenheid bij mijn werk zorgen ervoor dat ik een waardevolle werknemer kan worden]


Graag licht ik in een persoonlijk gesprek mijn gedrevenheid en enthousiasme voor deze functie aan u toe.

Met vriendelijke groet,

Einde = prima. Ik zou dus met 1 of 2 situatie-schetsen proberen een beeld van jezelf te geven. Zo wordt de brief wat persoonlijker en krijgt de lezer een beeld bij jou. Verder zou ik nog iets meer inspelen op de gevraagde kennis van: MS office, Nederlands, Engels en 'boekhoudkundig inzicht'. Je kunt aangeven hoe je in je huidige baan werkt met Office-programma's of dat je hiervoor Engels spreekt (als dit het geval is natuurlijk). Dit blijkt misschien ook al uit je CV, toch zou ik het in de brief ook kort noemen omdat het bij de functie-eisen gevraagd wordt.


Functie eisen
Minimaal VMBO/kennis MS office/kennis nederlands en engels/boekhoudkundig inzicht/accuraat, flexibel, gemotiveerd,representatief,zelfstandig/ vaste werkdagen ma,di en wo waarbij flexibiliteit wordt verwacht om meer uren te werken indien nodig tijdens vak en ziekte etc.
Met citaat reageren