Los bericht bekijken
  #10  
Oud 26 september 2014, 13:03
PeterVercruysse PeterVercruysse is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 september 2014
Berichten: 49
PeterVercruysse is on a distinguished road
Standaard

Leuk dat je zelf wilt leren programmeren. Dit kan zonder al te grote kosten, maar dan moet je wel redelijk creatief zijn.

Ik heb hier een aantal bedenkingen:

Je kunt kiezen voor Java, of misschien voor C++, C#, Python of zelfs VB of Delphi. Dat is in principe niet zo belangrijk, ze werken allemaal met classes, objecten, overerving, ... . De redenering om tot een resultaat te komen verschilt weinig in deze talen, enkel de manier van code schrijven. Dit voor zover je natuurlijk niet kiest voor exoten zoals Cobol of Fortran.

Er wordt veel meer slechte code geschreven dan goede code. Ik zal hier niet uitleggen hoe het allemaal moet, maar je hebt wel een soort "mentor" nodig. Een mentor hoef je niet te zien als een persoon, maar je kunt je inschrijven op een Java-forum en kunt daar vragen aan de anderen wat ze van je code vinden. Je hoeft écht niet bang te zijn van hun reacties want iedereen is begonnen met sukkelen en prutsen.

Een cursus kunt je volgen, maar de meeste zijn redelijk duur. Als je je geld goed wilt besteden, kun je beter een cursus volgen nadat jezelf eerst de basis hebt aangeleerd. IF THEN ELSE structuren zijn eenvoudig te leren, hoe je een goed programma in elkaar moet knutselen is wat anders.

Een derde zaak is dat je leert programmeren door het te doen en dan doel ik niet op het maken van hypothetische voorbeelden, maar programma's die je zelf gaat gebruiken. Een programma om adressen in op te slaan lijkt op het eerste zicht heel banaal, maar je leert heel wat op gebied van webdesign, programmatie als het gebruik van een database.

Met het uitzoeken hoe je uit je programma een mail kunt sturen zul je heel wat meer bijleren dan bij het maken van de zoveelste oefening.

Alle gratis databases zijn per definitie goed. De keuze hangt eerder af van de omgeving en van de ondersteuning die je op het net kunt vinden.
Met citaat reageren