Los bericht bekijken
  #2  
Oud 13 december 2012, 23:15
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
De vacature stagiair winkelvloeractivatie op de website van [naam bedrijf], had direct mijn bovengemiddelde interesse. Graag vertel ik u in deze brief waarom ik denk een goede invulling te kunnen geven aan deze stagevacature.
Deze zin is erg zakelijk opgesteld. Als je een marketingfunctie in de retailbranche ambieert, zul je iets spontaner, energieker moeten overkomen. Bovendien gebruik je zo negatieve woorden als 'bovengemiddeld' (alsof het je maar half interesseert) en 'denken' (alsof je er zelf niet echt van overtuigd bent dat je het beter kan dan iemand anders).

Je hebt bv. al vermeld dat je de vacature vond op de website van het bedrijf. Dat wekt de indruk dat je niet zomaar de eerste de beste vacature op een jobsite hebt genomen. Laat dan ook merken waarom je die vacature wil. De term 'winkelvloeractivatie' spreekt je aan. Laat dat dan ook merken. Zeg ook direct dat je die stageplaats wil combineren met je opleiding.

Als je dit allemaal weg laat, is de kans laten we zeggen 20% dat je brief onmiddellijk in de prullenmand gaat. Want dat wekt de indruk dat je maar de zoveelste kandidaat bent die ook maar voor iedere mogelijke vacature solliciteert.

Schrik ook er ook niet van terug typische verkoopspraatjes te gebruiken (ook niet overdrijven natuurlijk), bv.:

Op zoek naar een stageplaats die mijn opleiding als [opleiding] aanvult, vond ik de vacature van [jobtitel] op de website van uw bedrijf. Mijn vorige ervaringen tonen dat ik projecten tot een goed einde kan brengen en dat zou ik ook graag met uw boeiend project doen. Laat u mij even vertellen waarom.

Er is natuurlijk nog verbeteringsruimte, maar het trekt meer aandacht dan uw eerste alinea.

Citaat:
De winkelvloer is mij volledig bekend. Hierop heb ik de afgelopen negen jaar fulltime werkervaring opgebouwd (op alle niveaus). Zodoende weet ik maar al te goed dat de shopper op die winkelvloer volop te beďnvloeden is.
Die haakjes zou ik weglaten. Lees je zin eens alsof ze er niet staan en je zult merken dat dit helzelfde zegt en prettiger leest. Bovendien zou ik hier reeds vermelden dat je daarnaast tegelijk een opleiding hebt gevolgd.

Vermijd ook te zeggen dat je een klant wilt 'beďnvloeden'. Dat klinkt alsof je iemand iets tegen zijn zin wilt doen kopen of - erger nog - wilt bedriegen. Als marketeer heb je ongetwijfeld reeds gehoord van de term 'AIDA' (Attention - Interest - Desire - Action), naast de vele andere modellen. Laat merken dat je weet waar het over gaat. Zeg bv. dat je succesvol de aandacht van de klant wist te trekken en dat dit een positief resultaat had. Zorg ook dat er een link kan gemaakt worden naar de vacature. Gaat dat bv. over de schapwaarde, specifieke acties (zoals een stand in een winkel), gratis monsters of een gesproken boodschap tussen de winkelmuziek door.

Even terzijde: als je na negen jaar werken ineens een (onbezoldigde) stage wilt volgen, bereid je dan maar voor op specifieke vragen hierover. Ga je intussen bv. terug bij je ouders wonen? Je kan bv. zeggen dat je wilt groeien op professioneel vlak en dat dit momenteel niet mogelijk is op basis van je huidige job. En ik zit in dezelfde situatie dus ik kan het weten.

Citaat:
De keuze van [naam bedrijf] om in dit vakgebied te investeren, begrijp ik dan ook ten volle. De interesse in winkelvloeractivatie en shoppermarketing zal enorm gaan toenemen de komende jaren. Een gegeven dat ook zeker aan bod kwam in de commercieel economische hbo-deeltijdstudie, die ik de afgelopen jaren naast mijn werk volgde.

Recent trof ik een winkelvloeractivatie-uiting van [naam bedrijf] in een Albert Heijn. Een schitterende grootse koffiebar, ter promotie van het nieuwe product [nieuwe product], miste zijn uitwerking zeker niet. Ook bij mij niet. Wat een beleving en waarde werd daar gecreëerd! Mijn energie en enthousiasme wil ik graag gaan inzetten ter ondersteuning van de afdeling die deze ijzersterke winkelvloeractivaties ontwikkelt.

Zeker bij [naam bedrijf]! Een prachtig zuivelbedrijf dat met gezonde natuurproducten al jaren succesvol een van de grootste fabrikanten voor de Nederlandse supermarktretail is. Een bedrijf dat heel goed zijn merken weet te laden door waarde aan zijn producten toe te voegen, dat het afgelopen jaar zijn duurzaamheidsperceptie indrukwekkend heeft verbeterd en bovendien recent is bekroond met een Bronzen Effie, is zeker een bedrijf waarvan ik het een eer zou vinden om bij te werken.
Het is altijd goed om in een brief direct te laten merken waarom je specifiek bij dat bedrijf solliciteert, maar dit vind ik erg overdreven en slijmerig overkomen. Kort het wat in en combineer onmiddellijk met je volgende alinea waar je over je afstudeerscriptie spreekt.

Citaat:
Met mijn grote interesse in marketing binnen de retail- en fmcg-branche, gecombineerd met mijn opgedane kennis, mijn werkervaring en de beschikking over uitstekende communicatieve vaardigheden in de Nederlandse taal - waarvan ik vertrouw dat deze ook in deze brief tot uiting komen - ben ik ervan overtuigd dat ik een goede invulling kan geven aan de stagevacature winkelactivatie bij [naam bedrijf]. Ik ben altijd iemand die kwalitatief goed werk aflevert en zodoende zal het schrijven van mijn afstudeerscriptie, waarvan ik het onderwerp als vanzelfsprekend toespits op de wensen en interesses van [naam bedrijf], een win-winsituatie kunnen opleveren.

Graag ga ik mijn energie en enthousiasme inzetten ter invulling van genoemde stagevacature. Voor mijn persoonsprofiel, persoonlijke drijfveren, professionele doelstellingen en een compleet overzicht van mijn opleidingen en werkervaring, verwijs ik u naar mijn curriculum vitae. In een persoonlijk gesprek vertel ik u graag meer over mijn grote interesse in marketing binnen de fmcg-branche en mijn keuze om deze nu maar wat graag binnen [naam bedrijf] in te willen gaan zetten.
Dit is veeeeeeeeel te lang. Kort het in, wees krachtiger. Som ook niet op wat de werkgever allemaal in je cv zal zien. Hij weet wat daarin hoort te staan. Vermeld gewoon wat direct interessant is. Dat je opleidingen op eigen initiatief volgt bv. en sluit dan direct af met dat je graag voor een persoonlijk gesprek komt.

En als je bv. taalvaardig bent, laat dat dan blijken in je brief, maar vermeld dat niet expliciet.

Succes!
Met citaat reageren