Los bericht bekijken
  #1  
Oud 17 juli 2015, 00:48
Flinnel Flinnel is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 juli 2015
Berichten: 3
Flinnel is on a distinguished road
Standaard Slechte vooruitzicht in gekozen loopbaanrichting

In september begin ik aan mijn laatste (4de)jaar als Game Artist. Toen ik aan de opleiding begon had al mijn vrede gesloten met het feit dat deze richting geen tonnen met geld zou opleveren, maar dat ik in ieder geval wel een normale baan mee zou kunnen vinden.

Toen ik voor het 3de jaar ging solliciteren naar een stageplek werd ik met de harde realiteit geconfronteerd: als Game Art stagiar is er volop plek, wil je na de studie een baan ermee vinden dan gaat het lastig worden. Meeste bedrijven waar ik gesolliciteerd heb hebben 1 senior Artist om de afdeling te regelen en zo'n 2 tot 3 stagiars die helpen met het zware werk, want stagiars zijn desnoods goedkoop (of gratis). Geef ze naast het werk ook nog een opdrachtje waarmee zij hun schoolcompetenties mee kunnen halen en er is niemand die hier wat van kan gaan zeggen. Bij mijn stage vroeg mijn begeleider mij zelfs nog of het nut had om iemand voor het geluid aan te nemen of dat een stagiar dat ook zou kunnen. Ook op de vacturebanken kom ik bijna alleen jobs voor stagiars tegen.

Daarnaast is de hele mentaliteit naar digitale artists erg neerbuigend. Toen ik op mijn stage aan een collega van een andere afdeling uitlegde wat mijn taak zoal was was zijn reactie: "dus je bent een beetje aan het hobbien, eigenlijk"
Het internet staat vol met verhalen over klanten die niet snappen dat een logo ontwerpen veel geld kost omdat het er zo simpel uitziet of familieleden die een artist weleens verzoeken om voor 50 euro bijv. een hele website in elkaar te zetten. Als dokter zou je nooit een verzoek krijgen om voor 50 euro een operatie uit te voeren...

Het werk dat ik doe, doe ik met plezier en heb er veel uren aan toewijding in zitten. (totaal 2 opleidingen voor gevolgd, 1 mbo en het vervolg daarvan op het hbo) Maar als ik kijk naar de huidige situatie baal ik echt dat ik niet voor een carriere in de wetenschap heb gekozen.

Mijn opleiding zal ik hoe dan ook afmaken, al is het maar om geen hogere studieschulden op te lopen, maar daarna weet ik eigenlijk niet hoe ik hier verder mee moet om gaan. Als freelancer denk ik niet dat ik het goed zal doen, bij mij ontbreken helaas de nodige marketing en netwerk vaardigheden.
Met citaat reageren