Los bericht bekijken
  #5  
Oud 3 juli 2012, 23:47
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Dank Danjel en Marieke voor jullie reacties.

Dat de brief een hoog Ik-gehalte had, kan ik wel inkomen. Na het lezen van een artikel hierover op deze site, heb ik uitgebreid passende stukjes uit de missie, visie, doelstellingen, etc. van Ahold zitten knippen en plakken, met als doel om deze te gebruiken in mijn brief. Hierdoor kon ik dan het stukje aanhalen in mijn brief en zodoende wat ik-jes eruit filteren. Dit heeft mij heel veel tijd gekost (heb het hele jaarverslag door zitten nemem ), maar heeft voor mijn gevoel heel weinig opgeleverd. Mijn brief was immers al lang en door al deze extra stukjes en leuke quotes etc., werd mijn brief alleen maar langer. Op een gegeven moment had ik zelfs ruim anderhalve pagina aan brief . Toen toch maar weer zitten schrappen, met als gevolg dat al mijn extra op het bedrijf toegespitste informatie, er eigenlijk toch weer uit verdween. DIT WAS DUS VEEL WERK VOOR BIJNA NIETS. Nog slechts een enkele 'insite-verwijzing' staat er nu nog in. Deze site is echt geweldig en ik heb er dan ook al veel, heel veel, nuttige informatie van af gehaald. Het tekststuk waarin echter staat dat om het IK-gehalte te beperken het verstandig is om wat achtergrondinformatie van het bedrijf in je brief te stoppen, zodat je hieraan kan refereren en spiegelen, in plaats van ikke-ikke-ikke, heb ik dus echt niets aan gehad!! Vandaar dat mijn volgende versie, toch nog altijd veel 'ik' en 'mij' bevat, al heb ik het wel wat proberen te beperken.

Passieve schrijfstijl viel mij, na de brief op papier te hebben teruggelezen - helpt echt! - idd. ook op. Ik heb het hier en daar wat actiever geformuleerd, maar tips daaromtrent blijven welkom. De opening heb ik ook veranderd, al ben ik er nog altijd niet helemaal gelukkig mee. Mijn doel was een beetje een originele opening te hebben, maar hierdoor boet hij idd. in in duidelijkheid.

Goed, alweer een lang verhaal . Hier de nieuwste versie van mijn brief:

Citaat:
XXXX, XX juli 2012

Betreft: open sollicitatie operationele marketing-communicatiefunctie Ahold


Geachte heer XXX,

Hamsterweken, wilde whiskydagen of een Etos die helemaal los gaat. Ahold weet als geen ander hoe ze effectieve marketingcampagnes moet ontwikkelen en inzetten. Middels deze open sollicitatiebrief wil ik u duidelijk maken dat ik als enthousiaste volger en groot bewonderaar van deze campagnes, de ambitie heb om een van de marketing-communicatieafdelingen van Ahold te komen te versterken.

Op de vacaturewebsite van Ahold wordt gevraagd naar personen met een hart voor retail. Zo’n persoon ben ik ten volle! Van jongs af aan heb ik bovenmatige interesse in de retailbranche, wat zich onder andere uit in het intensief volgen van retailnieuws en -ontwikkelingen. Mijn eerste bijbaantje was direct in een winkel en nu, tien jaar later, heeft dit zich vertaald in het volgen van een Mbo-opleiding en direct aansluitend in een Hbo-opleiding, beiden gericht op de retailbranche. Mijn onderwerpskeuze van mijn Hbo-propedeuseschrift (zie curriculum vitae), was een vraagstuk binnen een supermarktbedrijf. Hierdoor kon ik mijn interesse in de FMCG-retailbranche verder voeden met verdiepende achtergrondkennis. Kennis die ik nu graag wil inzetten binnen mijn absolute voorkeursbedrijf Ahold.

“Ahold heeft een sterke positie om te profiteren van de snelle ontwikkelingen in klantgedrag, winkeltrends en de veranderde retailwereld”, aldus CEO Dick Boer op de AVA van Ahold van 17 april jl. Een stelling die ik ten volle onderschrijf. Mijn eindscriptie voor mijn Hbo-opleiding zal gaan over deze ontwikkelingen. Wanneer ik de keuze van het onderwerp van mijn eindscriptie kan toespitsen op de wensen en interesses van Ahold, zal dit zodoende een win-winsituatie kunnen opleveren.

Aangezien ik beide opleidingen in deeltijd heb gevolgd, heb ik alweer negen jaar fulltime operationele retailervaring opgebouwd. De laatste twee jaar hiervan als filiaalmanager van een Trekpleister-drogisterij. Daarvoor was ik bijna vijf jaar werkzaam in de winkels van een grote franchisenemer van Etos. Hierdoor zijn de Etos-formule en diens principes, mij uiteraard goed bekend. Nu is voor mij het moment gekomen om mijn passie voor retail, in te gaan zetten op een marketing-communicatieafdeling van een retailbedrijf, het liefst Ahold.

Immers, de kunst van Ahold om alleen al in Nederland drie grote, klantgerichte en sterk geprofileerde winkelformules voor fysieke retail zó succesvol te exploiteren, vind ik hoogst bewonderenswaardig. De constante gerichtheid van Ahold op innovatie en de grote ambities van Ahold op het gebied van de online-retailmarkt, maken het plaatje compleet. Voor zo'n prachtig retailbedrijf wil ik maar wat graag werkzaam zijn.

Als gediplomeerd drogist met geldig vakdiploma, kan ik mogelijk ook een meerwaarde vormen door het geven van trainingen aan (nieuwe) Etos-medewerkers. Daarnaast vind ik het geen enkel om (mid)dagen of koopavonden in te vallen/bij te springen in Etos-winkels.

Mijn energie en enthousiasme wil ik graag gaan inzetten binnen Ahold, al dan niet startend ter invulling van een (halve) stagevacature. Voor mijn persoonsprofiel, persoonlijke drijfveren, professionele doelstellingen en een compleet overzicht van mijn opleidingen en werkervaring, verwijs ik u naar mijn curriculum vitae. In een persoonlijk gesprek vertel ik u graag nog meer over mijn passie voor retail en mijn keuze om deze nu maar wat graag, binnen Ahold in te willen gaan zetten.

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,


Richard XXXXX


Bijlage: curriculum vitae
Ik blijf hem (te) lang vinden. Ik denk dat ik er maar een alinea uit ga halen. Maarja, welke? Ik heb nog geen (echt) relevante werkervaring en een nog niet afgeronde opleiding, dus vandaar dat ik er maar heel wat dingen met een beetje relevantie 'bij heb gesleept'. Dit verklaart mede waarom hij zo lang is.

Nog even een vraagje: wat vinden jullie van het gebruik van die win-winsituatie bij het stukje over mijn eindscriptie. Erin houden of toch anders formuleren? En als ik het er inhoud, dat 'kunnen' laten staan of gewoon stelliger maken: "Zal een win-winsituatie opleveren"? Ben benieuwd naar jullie reactie.

Iedere inhoudelijke reactie blijft welkom!

Alvast bedankt voor de feedback.

Groet,

Richard
Met citaat reageren