Los bericht bekijken
  #4  
Oud 1 oktober 2014, 17:11
Gozefroos Gozefroos is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 september 2014
Berichten: 4
Gozefroos is on a distinguished road
Angry

Ik sluit me helemaal aan bij de door TS gezochte revolutie, mocht deze zich voordoen. Er is zoveel mis in Nederland:

In dezelfde week dat heel Nederland schande sprak van de sluiting van een of ander bedrijf waar 1500 mensen werkten, had niemand aandacht voor de aankondiging van de overheid dat de sociale werkvoorziening opgeheven zou worden. Dat er 100.000 kwetsbare mensen die heel erg hard hulp nodig hebben, zonder een cent op straat komen te staan, is helemaal niet interessant in VVD kringen.

Premier Rutten beweert in de Tweede Kamer dat de gemiddeld bijstandtrekker tussen de 1500 en 2000 euro per maand te besteden heeft. Dan vraag ik me toch af hoe het kan dat ik een paar mensen in de bijstand ken die van 20 euro per week rond moeten komen terwijl ze in een piepklein flatje wonen? Op welke planeet woont onze premier?

Er is gigantische woningnood. De huurprijzen van zowel sociale huurwoningen als op de private markt, zijn volslagen idioot, net zoals de kosten van een hypotheek voor een beetje fatsoenlijke woning. En ondertussen stampen ontwikkelaars dikke kantoorpanden en loeiers van industrieterreinen uit de grond (meestal op de mooiste plekken van de stad of in de natuur), de na 15 jaar leegstand weer afgebroken worden.

De verhuftering van de maatschappij begint belachelijke vormen aan te nemen. Fietsers trekken zich gemiddeld niets aan van verkeersregels. Het is ook blijkbaar heel gewoon om 'voor de lol' iemand in elkaar te slaan of andermans eigendommen te vernielen. Afval ligt overal behalve in de vuilnisbak. Parkeren op de stoep schijnt heel gewoon te zijn, evenals midden in de nacht, gedurende het hele jaar, vuurwerk af te steken.
Als je er iets van zegt, krijg je, als je geluk hebt, alleen maar een grote bek terug, maar waarschijnlijker is dat je een pak slaag, een mes tussen je ribben of brandstichting in je huis krijgt. En als je een keer de politie belt, doet deze niets, of veel te laat.

En ondertussen verdienen bestuurders in overheidsdienst veel meer dan de Balkenende norm, gaan wanpresterende bankdirecteuren met miljoenen naar huis en leiden hardwerkende mensen, bijvoorbeeld in de zorg of het onderwijs, honger. Ondertussen worden ook nog even de pensioenen uitgekleed en gaan de premies voor de zorgverzekering omhoog, beide potjes die gewoon ons geld zijn en waar de heren directeuren met hun klauwen vanaf moeten blijven!

Ohja, de zorg! Omdat de verzekeraars het voor het zeggen hebben waar welke zorg verleend wordt, zitten zij in feite op de stoel van de dokter. Op de stoel van de rechter zit een staatssecretaris en op de stoel van de jeugdzorgwerker zit een gemeenteambtenaar. Geen wonder dat het allemaal bakken met belastinggeld kost!

Uit mijn eigen omgeving ken ik voorbeelden van mensen die hun huis moesten verkopen wegens werkloosheid en dat deden voordat ze in de problemen met schulden kwamen. Vervolgens kwamen zij niet in aanmerking voor een sociale huurwoning, omdat ze er zelf voor gekozen hadden hun huis te verkopen. Hoezo krom?

De arbeidsmarkt is inderdaad een loterij geworden. Maar dan wel een die afhangt van of de persoon die de sollicitatiebrieven ontvangt wel koffie op heeft, of wel sex gehad heeft die week, of dat zijn of haar haar wel goed zit of hoe de wind waait die dag. Volkomen willekeur. Ik heb in mijn eigen omgeving mensen die sollicitaties verwerken voor hun werkgever. Letterlijk heb ik wel eens iemand horen zeggen dat hij uit de 500+ brieven die hij krijgt op 1 vacature, volkomen willekeurig 10 brieven pikt die hij vluchtig leest. Uit die 10 nodigt hij dan iets minder willekeurig, maar nog steeds met heel weinig aandacht, 5 mensen uit voor een gesprek. Dat wordt dan gebaseerd op hoe de brief en de CV er uit zien, en of de enveloppe netjes is. (Als de postbode een slechte dag heeft, zijn je kansen al bekeken!) Het gaat niet over de inhoud.

Het is voor een werkgever ook helemaal niet belangrijk wie hij aanneemt. De werkgever weet toch dat hij hooguit drie jaar aan de werkgever vast zit, want nieuwe, vaste contracten bestaan niet meer. En als de aangenomen kandidaat een keer zijn tanden vergeet te poetsen ofzo, ligt hij er uit. Voor hem honderden anderen.

Noem het een rant. Prima! Ik roep iedereen die iets op zijn lever heeft, op om eens lekker ongenuanceerd te ranten. Mopper zo luid dat ze het in Den Haag horen donderen, en dat Nederland de revolutie krijgt die het heel hard nodig heeft!
Met citaat reageren