Los bericht bekijken
  #2  
Oud 11 juli 2013, 13:33
Black-soldier
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Hallo,

Zelf heb ik twee jaar Fiscaal Recht en Economie gestudeerd. Dit jaar mijn Propedeuse gehaald en ben aan het afwachten op mijn lotingsresultaat, want ik wil graag Fiscaal Recht in Leiden studeren. Van Rotterdam naar Leiden met de trein valt reuze mee, je bent max 40 minuten onderweg. Zelf heb ik ook FRE (Fiscaal Recht en Economie) aan de HES gestudeerd. Het is een goede school met voldoende begeleiding.

De kans op een goede baan en het snel vinden van een werkplek met een FRE achtergrond valt reuze mee, ik heb in jaar 2 ook naar een stageplek moeten vinden en dat is niet gelukt. Daarnaast heb ik heel veel FRE-studenten zien worstelen om een stageplek te bemachtigen. Wat mij opviel is dat de Accountancy-studenten binnen no-time een stageplek vonden in plaats van FRE'ers, dat vond ik vreemd, maar blijkbaar zit de markt zo in elkaar.

Van HBO-rechten weet ik niets van, maar als je ambitie is om Fiscaal Recht te studeren, dan is HBO-rechten toch een betere vooropleiding.

Saai is het allerminst, je leert onzettend veel en het is een redelijk pittige opleiding. Heel weinig mensen halen hun P in één jaar, maar met voldoende doorzettingsvermogen en discipline, moet je hem zeker in twee jaar kunnen halen.

Ik weet niet of je het al weet, maar vanaf september 2014 kun je niet meer via een HBO-P naar de universiteit. Daarnaast kan je met FRE geen Fiscaal Recht als master gaan doen. Heel veel universiteiten hebben die route afgeschaft wegens te veel uitval. Wat je wel kan doen is Fiscale Economie na je FRE-studie (minor), maar dan geldt er wel een voorwaarde dat je in jaar 2 en deels jaar 3 alle vakken hebt behaald EN een gemiddelde (ongewogen) moet staan van een 7,0.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie en ik hoop dat je een goede keus maakt. Als ik in jouw schoenen zou staan, dan zou ik HBO-rechten doen, omdat de kans dat je nog op de uni kan doorstuderen, groter is.
Met citaat reageren