Los bericht bekijken
  #2  
Oud 9 maart 2007, 10:28
MissDiZz's schermafbeelding
MissDiZz MissDiZz is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 februari 2007
Berichten: 26
MissDiZz is on a distinguished road
Standaard Re: sollicitatiebrief verpakkingsontwikkelaar

Beste Hildeke,

Ik zie dat je geprobeerd hebt om spontaan over te komen, maar dit heb je zo sterk gedaan dat het in verkeerde aarde kan vallen. Voor mij komt het allemaal nogal zelfingenomen en overdreven over. Sowieso zou ik nooit beginnen met "Dag [voornaam]", beter "Geachte mevrouw/meneer [achternaam]". Beginnen met "geachte" getuigt van respect voor die persoon, zelfs als je diegene kent.

Je valt nogal met de deur in huis door meteen over jouw eigenschappen te beginnen. Dat kan ook worden opgevat als een eigenschap om het veel over jezelf te hebben.. Dat met die voelsprieten is een leuke woordspeling, maar het heeft helemaal niets met de functie te maken en is daarom misschien een tikkeltje te ver.

Roeping, eerste liefde... Dit komt bij mij nogal overdreven over, waardoor het geloofwaardigheid verliesd. En hoezo "lichtgevend bedrijf"? Maakt het bedrijf lampen?

"Ik durf te zeggen dat ik over het nodige talent en de efficiëntie beschik om deze job goed te kunnen uitvoeren": Dit mag je ook zeggen, maar verwoord het op een iets minder sterke manier. Zo komt het zelfingenomen over. Verder is "job" wel erg populair taalgebruik.

Ook je afsluitende zin: "Ik stel voor u te laten prikkelen door het lezen van mijn CV en mij daarna te contacteren voor een persoonlijk gesprek" is te sterk geformuleerd. Het lijkt nu alsof jij wel eens ff zal bepalen dat zij je moeten uitnodigen voor een gesprek. Dat wordt nog weer versterkt door "tot binnenkort".

Als laatste punt: Wees consequent in de verdeling in alinea's. Plaats een witregel tussen alinea's en begin nieuwe zinnen binnen alinea's niet op een nieuwe regel.

Kortom: Stel je wat bescheidener op. Ook met minder sterke formuleringen en minder populair taalgebruik kun je een originele en opvallende sollicitatiebrief maken!

Succes!!
Met citaat reageren