Los bericht bekijken
  #4  
Oud 2 mei 2007, 12:18
jekkie jekkie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2006
Berichten: 22
jekkie is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief voor hbo-functie met mbo-diploma

Dat is moeilijk om voor iemand anders te doen. Maar dit vond ik erover op de site:

Motivatie en ambitie overbrengen
In een sollicitatiebrief of een motivatiebrief moet je ingaan op de vraag waarom je juist bij díe organisatie wilt werken, en juist díe functie ambieert. Het is misschien wel het allermoeilijkste onderwerp om te bespreken in je brief of over te brengen in je sollicitatiegesprek.

De kunst is om op een persoonlijke manier je enthousiasme over te brengen, dit op een geloofwaardige manier te doen en daarbij ook nog aan te sluiten bij het bedrijf waar je solliciteert.

Toon je enthousiasme
Je moet je zien te onderscheiden van andere kandidaten. Een van de manieren om dat te doen is je enthousiasme te tonen. Je brief of het gesprek zal er dan positief uitspringen.
Laat in je brief zien dat je ergens echt plezier in hebt, of dat je ergens met enthousiasme warm voor loopt.
Schrijf bijvoorbeeld voor een functie van onderhandelaar voor een vakbond:

"Ik was met veel plezier voorzitter van de studentenraad. In die tijd heb ik geleerd te onderhandelen met verschillende partijen, die allemaal verschillende belangen hadden."

Dat is veel beter dan:

"Ik zie het als een uitdaging om de functie van onderhandelaar te hebben. Het is mijn ambitie om goede onderhandelingsresultaten te boeken."

Deze laatste twee zinnen staan vol met clichés. Probeer die te vermijden.
Met citaat reageren