Los bericht bekijken
  #4  
Oud 6 januari 2013, 00:42
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Beste Hagel,

De volgende zaken vallen me op in je brief en de informatie die je erbij geeft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
De vacature is voor een bruidsmodewinkel in Rotterdam, waar ze representatieve verkoopsters zoeken van 25 jaar en ouder
Feitelijk is dit leeftijdsdiscriminatie (en ook sekse discriminatie ) en dat mag je niet in een vacature toepassen. Aan de andere kant kan je het ook als eerlijk zien; het heeft voor mij - als 37-jarige man, dus geen zin om te solliciteren aangezien ze een vrouw van 25-plus zoeken. Toch zou ik me er in jouw situatie niets van aantrekken en gewoon solliciteren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel
Ook heb ik een jaar SPW gedaan waardoor ik kan aantonen erg sociaal te zijn.
Dit is een oneigenlijke conclusie die je hier trekt. Je hoeft niet sociaal te zijn om SPW te doen. Je zou hooguit kunnen concluderen dat je geďnteresseerd bent in sociale problematiek maar aangezien je zelf de conclusie hebt getrokken dat de studie niet bij je past zou ik die kaart niet spelen.[/quote]

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel
Nu vraag ik me af, is het verstandig deze opleidingen te benoemen in mijn cv? Gezien ik ze niet afgemaakt heb (spw niet omdat het niks voor mij was, grafische opleiding niet door priveomstandigheden).
Ik zou je opleidingen gewoon in je CV opnemen.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel
Dordrecht, 2 januari 2013
Betreft: vacature verkoop adviseuse parttime


Geachte heer, geachte mevrouw, Even de moeite nemen om de naam van de persoon aan wie je de brief mag richten achterhalen. Het geeft je meteen de mogelijkheid om vragen te stellen n.a.v. de vacature.

Op uw website zag ik dat u op zoek bent naar fulltime en parttime verkoopadviseuses voor uw bruidsmodewinkel in Rotterdam, dat is exact de functie waar ik naar zoek. Door middel van deze brief wil ik mijn interesse in de vacature kenbaar maken.
Een erg standaard openingsalinea maar verder weinig mis mee.

[quote]Dankzij mijn opleiding in Toerisme ben ik er achter gekomen een geboren verkoopster te zijn. [/qoute]
Tijdens de studie Tourisme - heeft de studie niet een beter herkenbare naam? Of anders misschien de naam van de school vermelden?

Citaat:
....Ik heb oog voor detail en voel goed aan wat de klant van de aangeboden selectie vindt. Ik kan goed luisteren en zie welke lijnvormen er bij een lichaam past. Ik geef mensen het gevoel dat ze alles aan me kwijt kunnen en stel klanten op hun gemak. Natuurlijk beschik ik over een flinke portie klantvriendelijkheid en weet ik door mijn opleiding precies de juiste vragen te stellen. Ook beschik ik over een onuitputbare bron van enthousiasme, vrolijkheid en begrip. Verder heb ik op mijn opleiding de manieren van bijverkoop geleerd en weet ik hoe belangrijk dat is, ik zal mijn best doen de juiste accessoires te vinden om het plaatje compleet te maken.
Dit vind ik toch een lastige alinea. Dit komt o.a. door een paar rare zinnen achter elkaar. Bijv. Ik kan goed luisteren en zie welke lijnvormen er bij een lichaam past. Het komt volgens mij omdat je sec verkooptalenten en specifieke vereisten voor verkoopster in een bruidswinkel door elkaar gebruikt. Ik zou dus wat schuiven met de zinnen. Verder kom je hier op mij misschien wel te zelfverzekerd over wat betreft je kwaliteiten. Mede omdat je de kwaliteiten waarover je zegt te beschikken niet onderbouwt met voorbeelden.

Citaat:
Van kinds af aan stond ik al door de etalages naar prachtige jurken te kijken, dat heb ik nooit afgeleerd en mijn liefde voor bruidsmode is nog steeds groot. Graag zal ik na mijn opleiding een cursus volgen voor weddingplanner. Ik ben zeer op de hoogte van de trends en goed in het zien van ontwikkelingen daarin. Ik ben dan ook dagelijks bezig met dit bij te houden, door middel van talloze blogs. Zo heb ik ook de komst en opening van uw bedrijf op de voet gevolgd. Door dagelijks met bruiloften in de weer te zijn, kan ik zodra ik de sfeer van de bruiloft ken direct weten welke stijlen hier bij passen. Ik ben erg bekend met designers en ben vooral verliefd op de jurken van Ladybird en Blue by Enzoani.
De eerste zin van deze alinea kan je volgens mij heel goed gebruiken als openingszin van je brief. Prima om aan te geven dat je de ambitie hebt weddingplanner te worden maar ik zou het ergens anders in de brief noemen. Nu staat de zin er een beetje verloren tussen, terwijl de rest van de alinea heel overtuigend is. Misschien past er aan het eind van de alinea wel een zin waarin je aangeeft dat het jouw ambitie is ooit eens een echte weddingplanner te worden?

Citaat:
... Ik ben ook erg bekend met de stad Rotterdam en de mensen die daar wonen, doordat ik er een jaar gewoond heb.
Vind ik erg ongeloofwaardig overkomen. Daarnaast vraag ik me af of het belangrijk is voor de functie? Op welk publiek richt de winkel zich? Alle Rotterdammers of een meer specifiek publiek?

Citaat:
Hoe wel ik nu in Dordrecht woon, vind ik het geen probleem om regelmatig naar mijn geliefde stad af te reizen. Ik ben wat jonger dan de leeftijd die u vraagt, maar ik kan u verzekeren dat ik daardoor niet minder volwassen ben. Ook mijn uiterlijk is representatief. Ik loop namelijk stage in het bedrijfsleven, waar ik absoluut niet voor minder het is van tweeën een; of je doet niet voor je collega's onder, of je bent niet minder dan je collega's. dan mijn oudere collega’s onder doe.
Citaat:
Deze alinea zou ik helemaal weglaten. Je benadrukt er eigenlijk alleen maar zaken mee die niet in jouw voordeel zijn.
Dat je vanuit Dordrecht naar R'dam wil reizen spreekt voor zich; je solliciteert immers naar een baan in R'dam?

Verder is stage lopen in het bedrijfsleven niet gelijk te stellen aan een representatief uiterlijk. Ook een sloddervos kan stage lopen in het bedrijfsleven. (En dat zelfs heel goed doen!)

Ook weet je zelf dat ze graag iemand willen die net wat ouder is dan jij bent. Overtuig ze met je brief dat jij de juiste kandidaat bent en laat ze in je cv maar ontdekken dat je net iets jonger bent dan dat ze graag wilden.
Dat jij denkt dat je niet onder doet voor oudere collega's (of mede stagiaires?) kan erg wijsneuzerig overkomen.
Ik hoop dat deze sollicitatiebrief u net zo enthousiast gemaakt heeft als ik ben en dat u mij uitnodigt voor een persoonlijk gesprek. In dit gesprek licht ik graag mijn gedrevenheid en enthousiasme voor de functie aan u toe.
Jij bent enthousiast over de functie; je hoopt dat zij enthousiast zijn over je brief. Ik vind de samentrekking die je hier maakt niet heel prettig lezen.

Succes met het herschrijven.

Maarten
Met citaat reageren