Los bericht bekijken
  #9  
Oud 3 maart 2009, 15:05
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Baan achter de schermen van een tv-programma, maar hoe?

Toevallig heb ik een opleiding gedaan die de kans biedt om in de televisiewereld te komen. Dit was ook mijn droom. Wat jij bedoelt met iemand die alles achter de schermen regelt is een producer.

De opleiding die ik heb gedaan is Communicatie aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, met als afstudeerrichting: Audiovisuele Producties.

Ik heb naast het vak communicatie veel les gehad in camerawerk, scenario schrijven, monteren, fotografie etc...
Het is vooral een goede basis voor alles! Niet zo specifiek als een technische opleiding voor bijvoorbeeld cameravrouw.
(ik ben trouwens zelf ook een vrouw)

Ik vond het fantastisch en heb leuke opdrachten gedaan voor Omrop Fryslan of voor school.
Filmen, geluid en monteren is gewoon erg leuk.

Maar... Toen mocht ik op stage en belandde ik bij een grote productie van een commerciele zender.
Ik kwam ontzettend van een koude kermis thuis. De mentaliteit vond ik verschrikkelijk, net de lagere school. Populariteit en slijmerij is erg belangrijk als je het wilt maken in de tv-wereld.
Kijkcijfers zijn belangrijker dan ethiek, en daar moet je echt wel een harde tante voor zijn.

Vervelend was ook dat er op de stagaires ontzettend werd neergekeken, ik mocht vooral veel kabels sjouwen en de BN-ers voorzien van bronwater ed... Dat noemen ze een runner, het HBO-niveau was ver te zoeken. De dagen duurden minstens 12 uur, maar daar moet je doorheen bijten als je in de tv-wereld wilt.

Het is een onvriendelijke wereld, dat vond ik maar niks. De lokale omroepen zijn trouwens wel een stuk vriendelijker ingesteld.

Maar mijn opleiding was super. Ik heb van alles wat geleerd en daar ben ik blij mee.
Misschien is het ook wat voor jou.

Succes in ieder geval!
Met citaat reageren