Los bericht bekijken
  #2  
Oud 19 augustus 2008, 21:11
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: 'lastige' vragen bij sollicitatiegesprek

Hannah,

Klinkt cynisch, maar ik zou op dit soort vragen wat sociaal wenselijke antwoorden verzinnen waarin je jezelf nog kan vinden en geen geweld aandoet.

Voorbeeld:
-Hoe zie jij je carriere binnen ons bedrijf?
Ik vind het werk van secretaresse/ managementassistente erg leuk. Heb er ook veel ervaring mee. Daarnaast lijkt het mij ook interessant om extra dingen op te pakken. Pak graag dingen op, ben ook leergierig (je voorbeeld van cursussen volgen). Dat je uit jezelf cursus oppakt, vind ik trouwens heel goed punt!! De meeste oudere werknemers hebben daar geen zin meer in.

-Wat zijn je toekomstverwachtingen?
Wil mijzelf blijven ontwikkelen en vertel bijv. wat je aantrekt in aangeboden functie.

-Wat zijn je toekomstplannen?
Zou vertellen over cursus die je volgt of wilt gaan volgen, evt. hoe dat ook van pas komt in functie enz.

-Aan welke persoonlijke eigenschappen wil je werken?
Zeg nooit dat je de persoonlijke eigenschappen die je wilt veranderen al hebt veranderd en van de rest alleen scherpe kantjes af kon halen. Dat willen managers niet horen. Ze hebben niet voor niets POP (persoonlijk ontwikkel plan), functioneringsgesprekken, voortgangsgesprekken. :-)
Verzin iets wat toch ook positief is. Cliche is inmiddels dat je zegt dat je perfectionistisch bent. Probeer iets anders te verzinnen en zeg dat je daar aan wilt werken, bla, bla. Ik geloof ook wel dat er sommige eigenschappen zijn waarbij je alleen scherpe kantjes af kunt halen, maar ja...

Kan mij voorstellen dat bovenstaande onzinning overkomt als je al 30 jaar werkt, maar tegenwoordig moet je je blijven ontwikkelen, hoe oud je ook bent. Dat is in. Misschien voorkom je met dit soort antwoorden ook vervelende discussies.
Er is zeker sprake van leeftijdsdiscriminatie, dat even terzijde.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Succes!
Rosina
Met citaat reageren