Los bericht bekijken
  #2  
Oud 14 september 2005, 02:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: vinden jullie mijn brief (sollicitatie makelaar) pakkend?

Hoi sterretje24,

Je post is gezellig en vlot, maar je brief komt een tikje oubollig / quasiformeel over. "jongstleden" is niet fout, maar oubollig. Dat kun je net zo goed weglaten. En de zin "Naar aanleiding van de gestelde vacature wil ik middels dit schrijven mijn enthousiasme voor deze functie tonen" is een hele ingewikkelde manier om te zeggen: "Ik ben enthousiast voor deze functie". En als je het zo zegt is meteen duidelijk wat eraan schort: waarom ben je enthousiast?

Daar zeg je wel iets over in de volgende alinea. Maar "deze contacten hebben mijn interesse gewekt" blijft een beetje oppervlakkig. Waarom dan? Vanwege welke aspecten van het vak?

"Ondanks het feit dat ik nu een baan in de publieke sector vervul" is jezelf neersabelen. Dit zou ik op de een of andere manier positief omdraaien.

"meen toch over kwaliteiten te bezitten die de uitoefening van de functie ten goede komen". Zou je dat in de kroeg ook zo zeggen?

Citaat:
Omdat ik onder andere een adviserende rol richting het bestuur heb en een dienstverlenende rol richting de burger, meen ik over goede en heldere communicatieve vaardigheden te beschikken.
Now you're talking! Maar zeg het iets krachtiger. Ik verzin maar even wat:

Citaat:
Als junior beleidsmedewerker bij de gemeente stond ik midden tussen de mensen. Ik behandelde burgers als klanten en adviseerde bestuurders over gevoelige zaken. Heldere communicatie was daarbij essentieel. Zo heb ik bijvoorbeeld (... volgt voorbeeld van uitmuntende klantvriendelijke oplossing van een probleem van een burger)
Citaat:
Tot slot ben ik gedreven en leergierig wat nodig is om zonder ervaring als makelaar de functie toch met succes uit te kunnen oefenen.
Dat zou ik positief omdraaien. Bijvoorbeeld:

Citaat:
Ik ben gedreven en leergierig. Ik ben er daarom van overtuigd dat ik met mijn opleiding ... en ervaring met de woonmarkt uitstekend zal functioneren als assistent-makelaar. Ik zie uit naar de prettige samenwerking met een ervaren makelaar, van wie ik veel hoop te leren.
Terzijde, direct solliciteren op makelaar lijkt me een beetje te hoog gegrepen. Misschien is het kansrijker de haakjes om assistent weg te laten en te stellen dat je geknipt bent voor de functie van assistent-makelaar.

De slotalinea is inhoudelijk niet fout, maar nogal cliché geformuleerd. Misschien kun je er nog een inhoudelijk element uit de vacature bijhalen.
__________________
René
Met citaat reageren