Los bericht bekijken
  #1  
Oud 31 mei 2012, 17:53
TV Monster TV Monster is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 mei 2012
Berichten: 12
TV Monster is on a distinguished road
Standaard Goedkoper omscholen dan met nieuwe HBO-opleiding?

Hallo allemaal,

Twee jaar terug ben ik afgestudeerd als HBO-journalist. Het is echter heel moeilijk een fulltimebaan te vinden in deze sector. Ik heb al veel sollicitaties gedaan, maar het is telkens hetzelfde liedje: er komen zoveel reacties binnen op een vacature dat er altijd wel een betere kandidaat is dan ik. Meer ervaring, woont dichterbij, CV sluit beter aan, kan affiniteit met onderwerp beter aantonen, etc.

Ik maak wel veel uren als freelancer, dus inkomsten heb ik wel en ik ben ook niet al die tijd uit mijn neus aan het eten. Echter heeft het freelancen weinig zekerheid en liggen de inkomsten ook lager dan wanneer je ergens fulltime in dienst bent.

Enkele jaren freelancen is geen enkel problemen, maar ik wil op termijn toch zekerheid. Een baan als journalist zit er voorlopig niet in, vrees ik. Natuurlijk ga ik wel door met solliciteren, maar ik wil wel een toekomstperspectief hebben. Daarom is het huidige plan om per september met een duale HBO-opleiding te beginnen.

Ik ben 23 jaar, op zich nog jong genoeg om te studeren. Wat is dan het probleem, hoor ik jullie denken. De kosten, luidt mijn antwoord. Op zich kan ik het allemaal wel betalen, plus wellicht een lening. Maar toch blijft het een duur grapje.

Daarom ben ik benieuwd of jullie goedkopere alternatieven hebben voor omscholing. Bedrijven vragen in vacatures vaak een HBO-denkniveau, zonder daarbij een specifieke opleiding te noemen. Op zich heb ik wel een HBO-denkniveau met mijn journalistiekdiploma. Dus wat ik eigenlijk zoek, is een opleiding waarbij je puur vakinhoudelijk wordt geschoold. Want een kenmerk van een reguliere HBO-opleiding is ook dat je je persoonlijk ontwikkelt. Dat heb ik allemaal al gehad, al kan het natuurlijk altijd beter.

Dan kom je snel uit bij instanties als LOI en NTI. Maar dat wil ik liever niet. Natuurlijk, het is goedkoper dan een reguliere HBO-opleiding en je leert vaak ook alleen de vakinhoudelijke zaken. Echter, mijn beeld van dit soort instanties is niet zo goed. Heel slecht, om eerlijk te zijn. LOI en NTI zijn leuk voor een cursus Spaans of cursus webdesign, met alle respect, maar niet iets waarmee je op de arbeidsmarkt kan concurreren met mensen met een regulier HBO-diploma. Zo is althans mijn beeld en dat wordt onderschreven door wat ik in mijn omgeving en op internet lees/hoor.

Hebben jullie ideeën wat ik zou kunnen doen? Ik ga met alle plezier een nieuwe HBO-opleiding doen hoor, maar ik ben even benieuwd of er goedkopere alternatieven zijn. Want dat is natuurlijk nog beter. Alvast bedankt!
Met citaat reageren