Los bericht bekijken
  #5  
Oud 16 januari 2007, 20:42
Marrie Marrie is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2006
Berichten: 71
Marrie is on a distinguished road
Standaard Re: International business & languages: wat is de kans om aan een baan te komen?

Beste Dèbra,

Ik begrijp je gevoel, dat had ik ook toen ik (bijna) klaar was. Maak je geen zorgen. Je wordt echt klaargestoomd voor de arbeidsmarkt.. Je moet alleen niet teveel eisen stellen aan jezelf, en bijvoorbeeld de verwachting dat je gelijk manager bent is niet realistisch, hoewel veel studerende HBO'ers dit denken.

Ik heb na mijn studie eerst drie jaar als commercieel binnendienst medewerker gewerkt in een productiebedrijf. Ontzettend leuk en een ontzettend goede leerschool. Daarna heb ik een carrière-switch gedaan, en ben ik een korte tijd intercedent geweest bij een uitzendbureau, bleek niks voor mij te zijn... Ik heb wel gezien dat op dit moment de vraag naar HBO'ers groot is/weer toeneemt, en het papiertje belangrijker is dan welke opleiding. Voor heel veel management traineeships bijvoorbeeld (bij een bank, of bij een grote organisatie) ben jij als IBL'er zeker gewenst: IBL'ers staan bekend als harde werkers en doorzetters gezien het feit dat de studie niet de makkelijkste is. Dit heb ik letterlijk gezien tijdens mijn intercedentenwerk, bij de zoektocht naar kandidaten. Bedrijven houden zeker van IBL'ers. De goede talenkennis van bepaalde talen is ook een dikke pré, want in het ene bedrijf is bijvoorbeeld een zwaar tekort aan Frans sprekende mensen (dat had ik), en in het andere weer Spaans, en soms missen ze iemand die juist dat Engels of Duits eens goed spreekt en schrijft, in plaats van het steenkolen engels en duits wat nu gesproken/geschreven wordt. Binnen mijn 1e bedrijf heb ik me een beetje onmisbaar gemaakt: ik schreef natuurlijk mijn eigen offerteteksten en orders, vertaalde die naar alle talen, maar vertaalde ook complete brieven van projectleiders, regelde allerlei zaken, wanneer een Fransoos ineens geen Engels meer kon als het voor hem negatief uitpakte... Dit wat betreft de talen. Maar qua algemene ontwikkeling leer je heel erg veel, en door een bepaalde beroepskeuze te gaan maken, ga je je verder ontwikkelen. De een gaat meer richting commercieel/verkoop, de ander meer richting (export)planning en organisatie, weer een ander marketing en communicatie, of misschien pas je wel in het bank/verzekeringswezen... Hoe dan ook, wees niet bang om een verkeerde keuze te maken, want elke werkervaring is meegenomen, en leer je weer beter wat bij je past en wat niet, want helaas kom je daar gewoon niet achter op school.

Nu werk ik als coördinator binnendienst bij Vacaturebank, qua branche dus meer richting ICT. Ik heb het helemaal naar mijn zin. Veel meer met pr en communicatie te maken, en eigenlijk wat beter bij me past, een echte regelneef.

Laat je verder ook niet teveel leiden door je afstudeerrichting, want ook al heb je een bepaalde richting gedaan, dit betekent niet dat je per se en alleen in die richting aan het werk kunt (ik heb bijvoorbeeld IBL afstudeerrichting vrijetijdsmanagement gedaan, maar doe daar dus nu niks meer mee...).

Kortom, nogmaals: beperk je niet teveel in 1e instantie. Een productiebedrijf? Ik technisch? Nou echt niet dus, maar toen ik er werkte vond ik het helemaal geweldig. Vanuit tekeningen een offerte maken, samen met de engineering een plan uitwerken voor een klant. Ergens beginnen moet je nu eenmaal, en ik weet echt hoe je je voelt, maar je bent zeker gewenst op de arbeidsmarkt (momenteel ben ik door mijn oude werkgever ook weer teruggevraagd, en door een ex-collega voor een ander bedrijf, dus ik kan nog kiezen ook!)

Succes met je laatste jaar en je oriëntatie!

Groetjes
Met citaat reageren