Los bericht bekijken
  #5  
Oud 25 december 2007, 23:15
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: Is dit concurrentiebeding acceptabel?

Het beding is, als ik het zo zie, behoorlijk dicht getimmerd voor wat betreft de cutter en baggerpompsystemen. De werkgever gaat de mist in als hij stelt dat je niet bij bedrijven die 'soortgelijk' zijn...Want als je bij Oceanco gaat werken, is dat dan soortgelijk of niet? Uiteraard niet.
Het beding is op zich ook niet geheel onlogisch: je krijgt bij de werkgever vrij kwetsbare informatie m.b.t. hun werkwijze en hoe hun systemen in elkaar zitten. Het is niet de bedoeling dat je na een jaar 'leren' hun kennis bij de concurrent gaat gebruiken. Dat zou jij ook niet leuk vinden lijkt me. Dit soort bedingingen zul je altijd tegen komen, het heeft weinig zin ertegen in te gaan. Een ingenieursbureau dat baggerschepen ontwerpt zal niet voor die ene constructeur een ander contract op gaan stellen. Sterker nog, elk bureau zal soortgelijke contracten neerleggen. Ze zijn door schade en schande wijs geworden.

Als je echt niet met dit beding kunt leven, kun je vragen of ze de toevoeging willen plaatsen dat het regiogebonden is? Bijvoorbeeld dat je niet in een straal van 50 km. van de hoofdvestiging van het bedrijf een gelijke functie aanvaard? verder zou ik er nog bij laten zetten dat tijdens de proefperiode (meestal het eerste jaar) dit beding niet intreed? Stel nou dat je het na drie dagen niet kunt vinden met de collega's, en bij de buurman een top-job krijgt? Dan zou je, omdat je een week bij deze man hebt gezeten, kunnen gaan betalen?
Die voorwaarde zou er op zijn minst in moeten staan; dat is dan jouw beding!

Thor2002
Met citaat reageren