Los bericht bekijken
  #1  
Oud 18 april 2010, 18:07
Madeloepie Madeloepie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2010
Berichten: 2
Madeloepie is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief persvoorlichter vakbond, feedback graag

Hoi,

Heel graag zou ik feedback willen ontvangen op mijn sollicitatiebrief. Het gaat om een tijdelijke functie als junior persvoorlichter bij een vakbond.

De vacature luidt als volgt:

Gezocht: Persvoorlichter

Wat ga je doen?
Als Junior Persvoorlichter bij XXX ondersteun je een van de persvoorlichters die tijdelijk is vrijgemaakt voor de aansturing van een project. Je coördineert de beantwoording van persvragen, verspreidt persberichten en berichtgevingen over de bond en sectoren waarin de bond actief is en schrijft zelf persberichten. Zodoende lever je een bijdrage aan pro-actief mediabeleid. Je ontvangt functionele leiding van de Coördinator Persvoorlichting en hiërarchisch van het Hoofd Marketing & Communicatie. Je geeft zelf geen leiding aan anderen.

Wat verwachten wij van je?
Je hebt een relevante HBO-opleiding en al 1 of 2 jaar werkervaring in de persvoorlichting of journalistiek. Je bent creatief en hebt een neus voor nieuws, je werkt snel en vindt het leuk om te schrijven. Daarbij ben je praktisch ingesteld en punctueel en heb je ervaring met organiseren. Je bent in staat in een politiek gevoelige omgeving snel je weg te vinden.
--------------------------------------------------------------------------

Ik ben al meer dan een jaar op een reis rond de wereld en nu stuurde een oud collega deze vacature naar mij op. Zij werkt inmiddels bij de vakbond en ik zou, net als bij de vorige organisatie, onder haar leiding komen te staan.

Mijn vraag aan jullie is of ik mijn capaciteiten/werkervaring genoeg benadrukt heb en of mijn brief niet te algemeen is.

Nog een vraag: Ik heb mijn Nederlandse adres in de aanhef gezet, wat ook mijn vaste verblijfplaats is. Alleen in de regel voor de datum heb ik de plaats gezet waar ik me nu bevind (dus niet in NL). Weet iemand wat hier de regel voor is?

Graag hoor ik jullie feedback!

En dan nu, mijn brief:

Betreft: vacature Junior Persvoorlichter (tijdelijk) te XXX


Geachte mevrouw XXX,

Recentelijk ontving ik een email van (de oud-collega), waarin zij mij wees op de vacature voor Junior Persvoorlichter. Voor het eerst in een jaar tijd heeft deze functie mij aan het denken gezet om terug naar Nederland te komen om te werken. Deze functie zou voor mij een prachtige mogelijkheid zijn om weer terug te keren in het communcatievakgebied en mijn werkervaring in combinatie met mijn vaardigheden in de praktijk te brengen.

Mijn reis rond de wereld, waarbij ik in meerdere landen gewerkt heb, heeft mij een goed inzicht gegeven hoe werknemers behandeld worden in verschillende sectoren, vaak niet in het belang van de werknemer. Een vakbond, zoals XXX, kan hierin verandering brengen en werknemers met meer plezier naar hun werk laten gaan. Hoewel in Nederland werkomstandigheden beter geregeld zijn dan in andere landen, is er altijd ruimte voor verbetering. Ik zou graag bijdragen aan het bekend maken van de mogelijkheden voor werknemers en de ontwikkelingen in de verschillende sectoren waarin de vakbond werkzaam is.

Mijn studie Communicatie heb ik duaal gevolgd, wat inhield dat ik één dag per week college volgde en vier dagen werkzaam was bij XXX op de Communicatieafdeling. Ik heb met veel plezier voor deze organisatie gewerkt, waarbij ik voornamelijk (de oud-collega) ondersteunde in haar werkzaamheden als pers- en publiciteitsmedewerker en heb later deze functie tijdelijk waargenomen. Vooral het onderhouden van het contact met (internationale) journalisten sprak mij erg aan en het gaf mij een enorme kick om de gepubliceerde artikelen over de organisatie te lezen. In veel opzichten waren mijn taken vergelijkbaar met de werkzaamheden zoals in uw vacaturebeschrijving staan aangegeven.

Door mijn capaciteiten en werkervaring, denk ik dat ik toegerust ben voor deze functie. Ik zie mijzelf als een enthousiaste, hulpvaardige, stressbestendige en flexibele collega en verwacht dat deze baan voor mij een nieuwe uitdaging kan betekenen. Graag zou ik de gelegenheid krijgen dit schrijven toe te lichten in een persoonlijk gesprek via Skype. Als uw interesse gewekt is, hoor ik graag van u.

Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren