Los bericht bekijken
  #6  
Oud 17 december 2013, 13:13
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Vond je de brief niet duidelijk hierin?
Om eerlijk te zijn: nee. Als het je doel is om een stageplaats te bemachtigen bij een bedrijf om te kijken of dat vakgebied iets voor je is, dan wil ik je graag de volgende twee adviezen geven:

Ga netwerken. Dat is veel effectiever dan brieven versturen. Vraag aan familie, vrienden en bekenden of ze iemand kennen die dat werk doet wat jou aanspreekt. Maak vervolgens een afspraak met die persoon en probeer via ham of haar of diens netwerk aan een stageplaats te komen. Zo laat je zien dat je echt geďnteresseerd bent en hoe jij als persoon bent.

Als je toch een brief schrijft, weet dan aan wie je de brief moet richten, maak duidelijk wat het bedrijf aan jou heeft en schrijf waarom het bedrijf jou aanspreekt. Vergeet niet: je sollicitatiebrief is een middel om jezelf te verkopen. Probeer je bij het schrijven in de schoenen van de brieflezer te verplaatsen. Stel nu dat ik degene was die jou brief onder ogen kreeg, dan zou ik bij het lezen van jouw brief de volgende opmerkingen en vragen plaatsen:

Citaat:
Geachte heer/mevrouw,
Opmerking: Hij heeft zich niet goed in mijn organisatie verdiept.

Citaat:
In september 2012 heb ik tevergeefs gesolliciteerd naar de functie van administratief medewerker bij uw organisatie. Na telefonisch feedback te hebben gevraagd, ben ik aan de slag gegaan om mijn ontwikkelpunten aan te pakken en zo mijn profiel beter aan te laten sluiten op de functie eisen.
Vragen:
Wie was dit ook al weer?
Welke ontwikkelpunten had hij dan? Hadden die betrekken op zijn opleiding of op zijn persoonlijkheid. Hoe heeft hij die ontwikkelpunten dan verbeterd? Wat is er veranderd?

Citaat:
Graag wil ik via deze brief informeren of het mogelijk is om voor een afgesproken periode, stage bij uw organisatie te lopen.
Vragen:
Welke periode dan?
Doet hij een opleiding? Welke dan?
Wat voor stage dan?

Citaat:
Sinds het afronden van mijn Hbo-opleiding aan de Academie van Lichamelijke Opvoeding, ben ik werkzaam als docent Lichamelijke Opvoeding in het voortgezet onderwijs. Naast mijn werk als docent ben ik als reservist verbonden aan het Korps Nationale Reserve en volg ik momenteel een opleiding voor politievrijwilliger. Door dit te noemen wil ik aangeven dat ik naast leergierig en gedreven, vooral betrouwbaar ben en veel waarde hecht aan integriteit.
Vragen:
Hij is docent. Hij doet nu een opleiding tot politievrijwilliger. Wat wil hij dan bij mijn organisatie doen?

Citaat:
Met deze vrijwillige stage wil ik kennismaken met uw organisatie en mij op deze wijze oriënteren op dit specifieke vakgebied. Daarbij stelt het u in staat om vrijblijvend te kijken wat voor "vlees u in de kuip" heeft.
Opmerkingen:
Ik begrijp er niets van. Hij heeft bij mij gesolliciteerd. Toen was hij schijnbaar niet goed genoeg. Hij heeft aan zijn ontwikkeling gewerkt, maar hoe dan? Nu wil hij vrijwillig stage bij mij komen lopen, omdat hij zich wil orienteren op een ander vakgebied. What's in it for me? Waarom wil hij zo graag bij mijn organisatie werken? Dat wordt niet duidelijk.

Citaat:
Graag word ik uitgenodigd voor een gesprek, om te kijken op welke wijze wij dit kunnen vorm geven.
Opmerking:
Blijkbaar wil hij graag bij mijn organisatie werken, maar waarom weet ik nog steeds niet. Fijn dat hij uitgenodigd wil worden, maar ik heb het al druk genoeg. Ik heb hier helemaal geen tijd voor.

Ik hoop dat ik je zo wat meer duidelijkheid heb kunnen geven over hoe je brief nu overkomt en wat je nog kunt verbeteren om meer kans van slagen te hebben. Veel succes!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren