Los bericht bekijken
  #1  
Oud 11 september 2011, 22:08
Nines Nines is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 september 2011
Berichten: 11
Nines is on a distinguished road
Standaard Eerste sollicitatie, wat kan ik verwachten?

Momenteel ben ik zelfs nog bezig met mijn HBO studie Voedingsmiddelentechnologie. Het einde is écht bíjna in zicht na vier jaar keihard werken. Een leuke studie, maar ik ben echt toe aan werken. Zoals een klasgenoot altijd vermeld; je hebt werkpaarden en sierpaarden, jij bent overduidelijk een werkpaard. Alleen, hoe begin je zo iets?

Het lef miste ik wel een beetje, maar uiteindelijk heb ik vorige week tóch een sollicitatiebrief gestuurd voor de functie van management trainee. Een dag later werd ik al gebeld! Of ik binnenkort langs kon komen voor een gesprek? Natuurlijk! Geen probleem en de afspraak werd voor aanstaande dinsdag vastgelegd. Mijn eerste brief in de grote mensenwereld en meteen al een gesprek! Nu is mijn vraag; wat kan ik daar verwachten?

In het verleden heb ik drie sollicitatiegesprekken gevoerd. Allemaal ten behoeve van een stageplaats. Een stage vind ik toch anders als werken en ik weet ook dat deze sollicitatiegesprekken redelijk eenvoudig waren. Deze gesprekken waren ook eenmalig. Een aantal tips heb ik op dit forum al gelezen, bijvoorbeeld initiatief nemen. Dat is iets wat voor mij nog tegen gaat vallen, meestal neem ik voor dat te doen, maar halverwege verlies ik toch de controle daarover.

Algemeen heb ik een ontwikkelingsplan opgesteld. Hoe ben ik, hoe ben ik niet. Wat irriteert me, wat triggert me? Wat wil ik op korte termijn bereiken en wat wil ik op lange termijn bereiken? Ondanks dat het persoonlijk moet zijn, heb ik er toch een beetje een "perfect plaatje" van geschilderd. Dat staat me niet helemaal aan, maar ik noem het maar ambitieus Heb het aan vrienden laten lezen die mij er in menen te herkennen dus dan laat ik dat voorlopig maar even zo. Hoe kan ik me nog meer voorbereiden? Hoe kan je goed vragen stellen? Het lijkt me nutteloos om te vragen naar de geschiedenis, omzet, aantal medewerkers etc van het bedrijf; want zij hebben dit open op internet staan.

Wie begeleid mij op deze spannende ontdekkingstocht?
Met citaat reageren