Los bericht bekijken
  #2  
Oud 23 augustus 2009, 22:26
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: veel vragen omtrent solliciteren, wat en hoe?

Hallo Marijel,

Het is natuurlijk niet leuk om vanwege een lichamelijk gebrek, waar je zelf niets aan kunt doen (lijkt mij) weg te moeten uit je werk.

Deed je dit werk al lang en had je toen al een beperking?
Waarom is dit dan nu ineens een issue? Of is dit een recente ontwikkeling?

Ik zou mijn slechthorendheid niet van de daken schreeuwen bij sollicitaties, maar ik zou er ook weer niet te geheimzinnig over doen.

Ga in je sollicitaties vooral uit van wat je WEL kan en ook van wat je LEUK lijkt. Want noodgedwongen een saaie baan aannemen is niet de manier.

Ga ontdekken wat jou als persoon bijzonder maakt, welke toegevoegde waarde heb jij als mens maar ook als slechthorende....
Het lijkt mij bijv. dat jij misschien wel heel scherpzinnig bent met je andere zintuigen... opmerkzaam, oog voor detail.
Andere competenties zoals improviseren of communiceren heb jij op een andere manier ontwikkeld en zijn ook heel erg waardevol.

Je hoeft in een eerste brief niet perse een reden op te geven waarom je op zoek bent naar iets anders. Blijf daar neutraal over en gooi het eerder op een nieuwe stap in je ontwikkeling. Gebruik alleen liever niet "op zoek naar een nieuwe uitdaging" want dat staat in iedere sollicitatiebrief en is niet meer interessant om te lezen.

En verplaats je in je toekomstige werkgever en vertel hun waarom jij een kans bent die ze moeten grijpen.

Het lijkt mij overigens wel een vrij ouwerwetse instelling dat je als slechthorende geen secretaresse-werk kunt doen. Ik heb zelf ooit gewerkt met een slechthorende secretaresse en die was een kei in haar werk! (en dan zal ik maar helemaal niets vertellen over mijn 100% blinde collega, die zeer gewaardeerd was en zelfstandig!)
Probeer eens een bedrijf te vinden die wat leuker tegen een secretaresses aankijkt....
Er zijn nl. mogelijkheden genoeg om als slechthorende de telefoon te beantwoorden of (God verhoede het) als het echt nodig is te notuleren..... maar een secretaresse baan is echt veel meer dan sommigen denken.....


Blijf vooral in jezelf geloven... het is dit bedrijf dat er een probleem van maakt.... niet jij!!!

Als je nog vragen hebt, mag je me best mailen!!!

Succes!
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren