Los bericht bekijken
  #2  
Oud 25 november 2007, 15:26
Aprilisca Aprilisca is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2007
Berichten: 1
Aprilisca is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe kom ik verder in mijn carriere?

Klinkt herkenbaar, had ik een paar jaar geleden ook. Misschien kan dit je verder helpen. Mijn achtergrond is Civiele Techniek, basisopleiding HTS, aangevuld met HBO Bedrijfskunde. In werkomgeving gekozen voor de meest hardcore techniek: Construeren, het rekenkundig onderbouwen van ontwerpen als bruggen, tunnels, viaducten, gebouwen enz. Hiervoor aanvullende opleidingen gevolgd op universitair niveau.

Na 8 jaar "numbercrunching" verveeld de brui eraan gegeven, om een uitdaging als projectleider aan te gaan. Steunend op mijn bedrijfskundige achtergrond heb ik hier grote stappen in kunnen maken. Wat ik nodig had was een bedrijf dat mij de mogelijkheid gaf om, zonder aantoonbare projectleiderservaring, een start te maken. Via een (prima) detacheringsbureau is dat gelukt, zelfs nog in een relatief slechte tijd.

Projectleiding heeft zeer veel facetten. Ik heb in mijn dagelijkse praktijk veel aan mijn opgedane ontwerpervaringen, maar de kern van mijn werk is zakelijkheid, analytisch vermogen, teambuilding en interactie met (technische) collega's.

Projectleiding is geen lijnfunctie, je zit dus niet meteen in de sollicitatiegesprekken, functioneringstrajecten enz, maar je hebt wel met veel verschillende mensen te maken. Tevens sta je heel dicht bij de kern van een bedrijf, althans, in mijn functie. Wij zijn (als ingenieursbureau) een projectorganisatie, het geld wordt verdiend binnen de projecten. Het is de core business.

Hier op de site staat ook dat projectleiding (projectmanagement) veel vraagt van je improvisatietalent, erg herkenbaar. Geen twee dagen gelijk, geen twee problemen overeenkomstig. Met de omschrijving die je van jezelf hebt (vrij slim en vrij energiek) kan ik je dit van harte aanbevelen. Het heeft mij een functie gebracht die veel dichter staat op mijn persoonlijkheid dan mijn vorige functies. Alles lijkt hiermee veel beter te kloppen. Wel zou ik kiezen voor een wat groter bedrijf, in een klein bedrijf zijn sommige functies vergeven, waardoor je kunt verzanden.

Succes ermee, als het je wat lijkt is Prince2 een goede startopleiding.
Met citaat reageren