Los bericht bekijken
  #9  
Oud 12 juni 2014, 13:42
Mental Coach Amsterdam Mental Coach Amsterdam is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 juni 2014
Berichten: 2
Mental Coach Amsterdam is on a distinguished road
Standaard Netwerken, hoe doe je dat?

Ik denk dat je het beste aan het netwerken (het is net werken) bent als je bij mensen die je spreekt kijkt wat je voor hen kunt betekenen. Daardoor krijg je waarde voor zo'n contact. Dan wordt het al veel gemakkelijker om iets terug te vragen.

Als je doelgericht (ik zoek een baan) gaat netwerken is het belangrijk specifiek jouw doel te kennen.

Voorbeeld:
Stel je zoekt een administratieve baan. Je kunt dan een mail aan contacten sturen: Ken jij iemand met een administratieve baan waarmee ik contact kan maken? Als het contact dan gemaakt is kun je in een gesprek aan die persoon vragen hoe het is om te werken voor de organisatie waar zij werken, wat is de bedrijfscultuur, hoe bevalt de baan, etc. Als de antwoorden je aanstaan kun je vragen of zij een contactpersoon weten aan wie je een open sollicitatiebrief kunt schrijven.

Nog een voorbeeld:
Stel je wilt ander werk dan dat je nu hebt maar je weet nog niet wat. Handig is dan wel dat je je eigen talenten en interesses kent. Kijk dan of je in een brainstorm (kun je met vrienden doen) kunt kijken welke functies hierbij passen. Vervolgens kun je weer een mail sturen aan jouw netwerk: ken jij iemand die x-functie heeft? Neem contact met die persoon op en vraag ze:
- hoe het voor hen is om dat werk te doen
- hoe ze aan dat werk gekomen zijn
- welke fouten ze hebben gemaakt in het verleden en of ze tips voor je hebben om die fouten te voorkomen
- wat ze niet leuk vinden aan dat werk
- wat ze vinden van de organisatie waar ze voor werken
- etc.

Ik hoop dat deze voorbeelden je verder helpen om effectief jouw netwerk te gebruiken om verder te komen in jouw loopbaan.

groet,
Baukje Westerlaken
Met citaat reageren