Los bericht bekijken
  #8  
Oud 30 oktober 2006, 19:43
Jaelle
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hoe ben je tot de keuze gekomen voor een studie of beroep?

Hallo Hetty,

Leuk, zo’n reactie terug! Pittige vragen, dat wel. Ik zal proberen er een helder antwoord op te geven. Ik weet niet of dat me lukt, want vaak waren er meerdere redenen om juist die keuze te maken. Da’s vaak zo, denk ik.

Vraag 1.
Als ik het goed begrijp heb je de lerarenopleiding afgemaakt. Waarom zag jij jezelf geen leraar worden?

Die eerste vraag is meteen al een lastige. Leraar worden is voor veel mensen niet bepaald een ideaal beroep als ze van de middelbare school af komen. Lastige kinderen, ordeproblemen, noem de clichés maar op. Bij mij werkte dat ook zo. Terugkijkend op mijn opleiding is dat eigenlijk wel meegevallen. Mijn stages gingen redelijk, maar ik heb altijd het idee gehad een rol te moeten spelen die niet bij me paste. Hoe hard iedereen ook riep dat die rol in de loop der tijd vanzelf een stukje van mezelf zou worden. Ik voelde me niet ‘mezelf’ in de leraarsrol. Ik ben niet echt een leider, denk ik.

Vraag 2.
Waarom leek de journalistiek je leuk? Wat voor voorstelling had je daarvan en wat kwam daarvan uit en wat viel tegen?

Schrijven deed ik altijd al graag, dat ten eerste. Verder was ik destijds vrijwilliger bij de lokale omroep, waar ik al een aantal jaar met heel veel plezier radioprogramma’s maakte. Presenteren, interviewen en op pad als verslaggever; heel erg leuk om te doen en zo kwam het idee om daarmee verder te gaan. Op de School voor Journalistiek lag de nadruk in het eerste jaar heel erg op nieuws. Ik ben heel geďnteresseerd in de wereld om me heen, dus ook in nieuws, maar ik ben er niet 24 uur per dag mee bezig. Dat verwachtten ze daar wel van mij. Elke avond schreef ik de headlines van NOS-teletekst in een schriftje, om mijn nieuwstoetsen te kunnen halen. Verder hamerden ze heel erg op hoe een tekst geschreven moest zijn en daar was ik het meestal niet mee eens. Ik miste het creatieve, waar ik eigenlijk wel een beetje op gehoopt had. Het kantelpunt kwam voor mij dan ook, toen ik een hoger cijfer haalde voor een stuk dat ik klinkklaar uit mijn duim gezogen had, dan voor een verslag waar ik mijn stinkende best voor had gedaan. Voor de ene tekst was ik nota bene op pad geweest en had ik de pure waarheid geschreven, voor de andere tekst had ik zelfverzonnen feitjes op de voorgeschreven manier tot een tekstje geprutst… Duidelijker kan ik het denk ik niet vertellen.


Vraag 3.
Heb je de studie Nederlands afgemaakt? Waarom heb je voor deze studie gekozen en wat zou je eventueel met een dergelijke studie voor werk kunnen doen?

Ja, de studie Nederlands heb ik afgemaakt. Ik koos er destijds voor omdat ik dacht dat ik dan in elk geval ‘breder’ opgeleid zou zijn. Het was natuurlijk veilig, want dat ik dat leuk vond wist ik en verder had ik op dat moment geen idee van wat ik nog meer zou kunnen.
Veel mensen die Nederlands hebben gestudeerd komen terecht in de communicatie, als adviseur, of als voorlichter. Ook in de journalistiek trouwens  en verder in de uitgeverijwereld of bij de overheid.

Vraag 4.
Je hebt nu een administratieve baan. Wat houd jouw werk precies in? Dus wat doe je?

Ik werk nu als officemanager. Een van-alles-en–nog-wat-functie, waar ik via-via in terecht kwam. Tijdelijk, dacht ik, maar het is me nog niet gelukt om een meer passende baan te vinden. (Ik waar tenslotte niet voor niks rond op dit forum!) In mijn geval houdt deze functie in; orderverwerking, facturatie en wat managementondersteunende taken. Ik werk veel met cijfers en weinig met taal. Voordeel is wel, dat ik inmiddels weet dat er meer dingen zijn die ik kan en die ik ook prettig vind om te doen. Elluk nadeel hep sun voordeel, om er nog maar eens een wijsheid tegenaan te gooien.

Heel verhaal, maar ook best fijn om te schrijven; verhelderend voor mezelf.
Ik hoop dat ook jij er iets mee kunt.

Jaelle.
Met citaat reageren