Los bericht bekijken
  #6  
Oud 26 juni 2013, 22:28
Eduard
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Herkenbaar

Beste Mo.,

Eigenlijk kan ik alleen maar zeggen dat ik je problemen herken en begrijp.
De reden dat ik precies hier op dit forum terecht kom is namelijk toevalligerwijs ook nog eens mijn eigen zelfonderzoek naar wie ik ben. Bij het lezen van de eerste zinnen van jouw verhaal dacht ik gelijk al aan mijzelf. Alle berichten die daarop volgen bevestigen het nog eens helemaal.

Ik ben zelf iemand die al als kind de diagnose Stoornis van Asperger heb gekregen. Autisme dus, maar dan in de vorm waarbij taalvaardigheid en intelligentie normaal tot hoog zijn ontwikkeld.
Als kind was mij nog niet helemaal duidelijk wat dit allemaal inhield, tegenwoordig realiseer ik door groeiend zelfbewustzijn hoe levensbepalend het eigenlijk is.
Ook ik ben iemand die (veel te) hard kan werken, vrij moeilijk kan stoppen, altijd alles eerst af wil maken. Ik ben een ware perfectionist.
Echt niet alleen maar in mijn baan (ik ben trouwens computerprogrammeur), maar ook privé. Ik kan tot diep in de nacht doorgaan met dingen die ik doe.

Hier kom je ook precies uit op wat het punt is bij autisme, namelijk sterke fixatie op details en daar soms moeilijk los van kunnen komen.
> Voordeel ervan is dat je hierdoor sterk onderzoekend, wetenschappelijk van aard kunt zijn en zaken opmerkt waar andere mensen geen oog voor hebben.
Het verbaast mij dan ook niet dat jij psycholoog bent. Daarvoor moet je namelijk analytisch in elkaar zitten, steeds weer die vragende, verdiepende instelling hebben.
> Nadelen zijn echter te vinden in problemen op sociaal en communicatief gebied, en in het organiseren van je werk / je leven. Daarvoor is het namelijk nodig juist goed "het hele plaatje" te kunnen overzien, zaken in hun verband te kunnen zien, etc. Mensen met Asperger of een andere vorm van autisme hebben daar moeite mee.

Ik kan me verder voorstellen dat je de bij jou gedane classificatie Asperger misschien als misdiagnose voelt, vooral omdat het maatschappelijke beeld van mensen met een vorm van autisme vaak is dat dit erg beperkte mensen zouden zijn.
Tegendeel is vaak waar, veel autisten hebben een hoge intelligentie en/of bijzondere vaardigheden.

Ik merk zelf dat mijn wetenschappelijke, analyserende aard met name te danken is aan dat ik altijd veel langer en intensiever nadenk over een onderwerp dan andere mensen.
Het lang stilstaan bij dingen heeft als nadeel dat ik gesprekken tussen mensen soms moeilijk bij kan houden, of veel te lang over een onderwerp doorpraat (ik ben vaak ook vrij lang van stof als ik een verhaal typ), maar zorgt er wel weer voor dat ik dingen door en door doorgronden kan.

Autisme/Asperger is in mijn optiek dus een deels een beperking, maar deels ook een grote gave.

( Ja, mijn verhaal hier is ook al weer aardig lang geloof ik, ook hier kan ik nog uren over doorpraten. )
Met citaat reageren