Los bericht bekijken
  #12  
Oud 1 augustus 2006, 15:00
Darluz Darluz is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Berichten: 40
Darluz is on a distinguished road
Standaard Wil en Keuze

Dag allemaal!

Zoals ik al eerder schreef is het boek ‘Bezieling en kwaliteit in organisaties’ echt een inspiratiebron. Het laat op heldere wijze zien hoe je je wens kunt realiseren! Hoe doe je dat?

Iets ‘willen’ zorgt voor een vonk om aan de gang te gaan; iets ‘kiezen van binnenuit’ zorgt voor de richting die nodig is om het resultaat te realiseren. Het scheppende karakter zit in het feit dat de keuze uit hart-en-ziel komt en daar geboren en getogen is. Een innerlijke keuze gaat wel altijd gepaard met spanning tussen wat je wilt/wenst en waar je op dit moment bent. Dit is precies die creatiespanning die je nodig hebt om te mobiliseren, en tot actie te komen!

Hoe meer creatiespanning iemand kan uithouden, des te meer kan hij creëren en realiseren. Creatiespanning is iets anders dan emotionele spanning. Emotionele spanning is niet altijd comfortabel, leidt tot verkramping, druk, het ‘moeten’ gevoel. Creatiespanning leidt tot opluchting en bevrijding, alsof er een last wegvalt, de kogel is door de kerk. Bij het eerste zucht je, bij het tweede juich je. Emotionele spanning is het gevolg van een geforceerde keuze vanuit een deel van onszelf (een subpersoonlijkheid die in je kern heeft ingebroken en het roer overneemt van de centrale ‘ik’). Creatiespanning is het gevolg van een scheppende keuze vanuit de kern, een keuze die als vanzelf aanvoelt, en de energie vanzelf laat stromen.

De gevaren die op de loer liggen als je niet goed met de spanning om weet te gaan, is dat je gaat knabbelen aan je droom. Of de emotionele spanning jaagt je in je valkuil (je wordt drammerig, star, rent als een kip zonder kop, gaat je kernkwaliteiten misbruiken om het resultaat te forceren).

Belangrijk in het realiseren van je wens is dat je bereid bent naar binnen te luisteren. Hierin ligt voor mij persoonlijk niet het probleem. Wishful thinking is wat lastiger, maar zeer belangrijk! Anders komt de ziel niet in volle glorie boven. Onbescheiden zijn in wat je voor jezelf wenst, en erin geloven dat ook voor jou een droom uit kan komen. Ook moed heb je nodig, want je zult het risico voor lief moeten nemen dat je misschien zult falen en teleurstelling en pijn durven voelen. Dan zul je vervolgens de wens concreet moeten maken in de vorm van een beoogd resultaat met een tijdslimiet. De creatiespanning ontstaat namelijk niet als je te vaag blijft! De emotionele spanning groeit wel naarmate je een tijdslimiet hanteert. Zorg dus voor een niet te korte tijdslimiet, dan loop je niet het risico dat de creatiespanning overschaduwd wordt door de emotionele spanning (onnodige druk).

Sommige wensen zijn moeilijk concreet te maken, spreken de taal van de ziel, en deze is moeilijk te beschrijven of meetbaar te maken. In deze gevallen zul je de wens moeten visualiseren. Hoe duidelijker je de wens voor je ziet, hoort, ruikt, proeft, beleeft, des te duidelijker kun je de energie richten. Onderbewustzijn en intuďtie doen in deze gevallen de rest. Buikgevoelens en (weg)dromen en hierop vertrouwen! Toeval komt dan iets te vaak voor om nog toeval te kunnen zijn. In deze laatste type wens herken ik de mijne. Mijn wens is bezieling en geboorte, binnenin mezelf en zoveel mogelijk om me heen.

Na het maken van je keuze moet je deze altijd checken op effectiviteit. Ineffectieve keuzes zijn keuzes waarmee een nieuwe realiteit wordt gerealiseerd die niet oplevert wat men echt wil. Ze zijn onbevredigend en teleurstellend (reactief i.p.v. creatief). Ze missen vaak een fundamentele duurzame keuze waarin deze ingebed zijn. Je blaast ze omver. Ze missen de onvoorwaardelijkheid. Je bent meer aan het ‘proberen’ dan aan het creëren. Hierdoor is je aandacht en energie gesplitst en half gericht op falen, half gericht op slagen. Onvoorwaardelijke binding met je doel maakt je open en alert en zal je de wegen doen vinden zonder zaken te willen forceren. Vertrouwen dus! Heb mooie verwachtingen, want positieve verwachtingen (succes) beďnvloeden het resultaat positief!

En dan: Actie! Je keuze moet betrekking hebben op jezelf en niet op andere personen. Je mag het creëren niet aan een ander overlaten, of van een ander laten afhangen. De consequenties kunnen soms reden zijn om je wens bij te stellen of tot de ontdekking te komen dat onder je wens een andere wens ligt die belangrijker is. Bijsturen en schakelen dus. Maar de auto en het stuur blijft van jou.

Je keuze mag niet exclusief zijn, een ander uitsluiten. Exclusieve keuzes roepen reactiviteit op en zijn uiteindelijk niet effectief. (extreem voorbeeld: 11 september 2001 WTC). Je actie moet gericht zijn op het inschakelen van medestanders en niet het uitschakelen van tegenstanders.
Inclusief, maar net zo duidelijk grenzen stellend, helder zijn, en soms hard overkomen. Vanuit een vertrouwen in jezelf en de wereld om je heen.

In dit hele proces zul je je lichaam voelen: de spanning die gecreëerd wordt en de energie die gemobiliseerd wordt, kunnen een boel opschudding veroorzaken. Je voelt dat je gaat stromen. Zo ervaar ik dat althans. Ik moet oppassen dat ik niet overstroom, te hard vooruit wil.
De bevrediging die het geeft, levert echter een gevoel op van echt te leven, van zingeving en verklaart hoe je grote offers in staat bent te brengen om je idealen te verwezenlijken. Het is niet het ‘willen’ dat de energie genereert, maar het ‘kiezen’ . Je maakt en afspraak met jezelf. En die afspraak kom je net zo goed na als welke andere afspraak dan ook. Betrouwbaar zijn voor jezelf, zorgt ervoor dat je zelfrespect krijgt en jezelf meer gaat waarderen. Mooie bijkomstigheid als je, zoals ik, met onzekerheden kampt.
Eenmaal die creatieve kracht aangeboord hebbende, ben je volgens het boek tot ongelooflijke dingen in staat!
Dat is het fijne van het boek, het is veelbelovend.

Zonder ‘wil’ ben je speelbal van anderen en is het maar de vraag welk spel je in godsnaam speelt.
Zonder ‘keuze’ ben je golfbal op een basketballveld. Kansloos, want je stuitert niet.
Met citaat reageren