Los bericht bekijken
  #9  
Oud 17 oktober 2011, 17:56
CherrieRazcall CherrieRazcall is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2011
Berichten: 14
CherrieRazcall is on a distinguished road
Standaard

Hoi Karma,

wat goed dat je als alleenstaande moeder toch wilt studeren! Zeker zullen de (faal)angsten naar boven komen, maar je weet duidelijk waar je het voor wilt doen! Top!
Uiteraard weet ik niet bij welke gemeente jij je WWB ontvangt, maar als ik me niet vergis doet dit er ook niet toe. Bij onze gemeente is het namelijk zo, dat je vanuit de WWB, zonder startkwalificaties (dus minimaal een mbo!) een vergoeding krijgt voor een MBO opleiding. Hier zitten wel eisen aan verbonden wat dan weer wel per gemeente kan verschillen. Bij mijn gemeente is dit bijvoorbeeld; opleiding mag maximaal 2 jaar duren, mag niet voltijds zijn (dus BBL) en je moet eerst een mogelijke stageplaats hebben voor je begint.

De voorwaarden zijn misschien niet ideaal, maar het kan je financieel gezien een heel stuk ontlasten! Ook kun je als voordeel hebben, dat wanneer je een studie via de gemeente kunt doen, je meer rechtelijke zekerheid hebt. Dat wil zeggen, wanneer je een stage aangaat, of een deeltijd leer-werkplaats vindt, dat je dubbele contracten tekent, met werkgever en met de gemeente.
Als single moeder zijn de heffingskortingen die je krijgt ook van belang. Deze vervallen niet wanneer je via een gemeente je studie kunt doen.
Wanneer je zelf je studie financiert en studeert naast een fulltime job, zijn dit wel extra mogelijke struikelblokken.

Ik zie dat je wel graag HBO doet in plaats van MBO, maar je hebt tegenwoordig ook MBO+ opleidingen die qua niveau bijna gelijk zijn aan HBO's alleen iets korter duren en iets betaalbaarder zijn, misschien dat je daar eens naar kunt kijken?

Verder weet ik niet hoe de tests van het NCOI zijn, maar je kunt altijd gratis een vaardighedentest, een CTC test en een competentietest doen via het werkbedrijf, deze uitslagen kun je ook gebruiken als bewijs dat je een HBO aan kunt bij het aanmelden voor een studie.

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaaltje en ik wil je ook veel succes wensen met je keuze!

Vriendelijke groetjes,

Cher
Met citaat reageren