Los bericht bekijken
  #2  
Oud 20 februari 2007, 11:31
Arjen Arjen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 februari 2007
Berichten: 2
Arjen is on a distinguished road
Standaard Re: HELP:wil wil mijn sollicitatie verbeteren

Hoi Suleika,

Een aantal tips:

- probeer in de eerste alinea kort en bondig de inhoud en het doel van je brief te schrijven: "Onlangs ontdekte ik in de Telegraaf een vacature voor ....*bla*, omdat ik mijzelf herken in het gevraagde profiel stuur ik u graag deze sollicitatie."

- vertel iets over je arbeidsverleden en probeer dit te koppelen aan de gevraagde functie-eisen. Vertel dus waar je initiatiefrijk in de detailhandel hebt gewerkt, in welke functie je commercieel en flexibel moest zijn en waarom de meubelbranche je aanspreekt.

- probeer het woord 'helaas' in je brief te voorkomen, het doet afbreuk aan het enthousiasme. Omdat je de non-verbale communicatie mist, gaat het snel in de richting van 'medelijden'. Je hoeft ook niet te vertellen waarom je in bepaalde functies bent gestopt. Je mag gerust iets overhouden om tijdens een eventueel gesprek nog iets te vertellen te hebben. Nare situaties in je arbeidsverleden komen dan heel anders over, je hebt tijdens een gesprek zelf controle hebt over je non-verbale communicatie (houding, uitstraling, enthousiasme, doorzettingskracht)

- probeer te voorkomen om de 'baseline' van het bedrijf aan te halen (die kennen ze zelf ook wel)

- verander je laatste zin: "ik zou het heel prettig vinden als u...." in minder vraag/verwachting, maar meer in 'aanbod' zoals: "Graag zou ik nader kennis willen maken met uw bedrijf en mijn werkervaring/enthousiasme toe willen lichten in een gesprek".

Heel veel succes!!
Met citaat reageren