Discussie: Werkdruk
Los bericht bekijken
  #9  
Oud 18 november 2016, 12:01
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Jullie schreven eerder: we zijn voor een instelling aan de slag gegaan met de vraag: hoe ga ik als werknemer om met een hoge werkdruk en onregelmatige werktijden? Hieruit trok ik de conclusie dat jullie voor die specifieke instelling dit probleem moesten onderzoeken en mogelijke oplossingen moesten aandragen. Ik begrijp nu dat jullie vraag meer gericht is op de werknemer dan op de werkgever. Deze verwarring geeft meteen aan hoe belangrijk het is om duidelijk te hebben wat je precies wilt weten van mensen.

Citaat:
Daarnaast: als oplossingen zo makkelijk te verzinnen waren, dan was werkdruk voor veel werknemers niet zo'n groot probleem.
Daarom is het ook zo belangrijk om de bedrijfscultuur in kaart te brengen, want dan kun je analyseren waar pijnpunten zitten en kun je bedenken hoe je daarmee om kunt gaan. Bijvoorbeeld: als het binnen een bedrijf not-done is om aan te geven dat je moe of overwerkt bent en je gewoon door moet gaan, dan kun je creatieve oplossingen verzinnen wat je wilt, maar dat resulteert geen effect. Het probleem zit dan dieper en je zult dat eerst moeten aankaarten. Anders bestrijd je symptomen en niet de echte 'pijn'. Daarnaast: hoe weet je nu of een oplossing 'creatief' is als je niet weet wat 'normaal' is? Creatief betekent dat je buiten de gebaande paden treedt. Je weet pas of je buiten de lijntjes kleurt als je de lijntjes duidelijk hebt.

Veel succes!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren