Discussie: De wanhoop nabij...
Los bericht bekijken
  #3  
Oud 9 juli 2007, 13:53
JuliaV JuliaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2007
Berichten: 64
JuliaV is on a distinguished road
Standaard Re: De wanhoop nabij...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cassie Bekijk bericht
Haken en ogen m.b.t. droomreizen en een andere opleiding:
  • Mijn leeftijd (ben ik er niet te oud voor? Aan de ene kant wil ik m'n dromen leven, maar aan de andere kant wil ik mij ook wel eens settlen).
Wanneer je eenmaal gesetteld bent, is het nog moeilijker om je dromen uit te laten komen. Zolang je vrijgezel bent is er ook nog niet echt sprake van settelen toch?
  • Het vooruitzicht op een vaste baan, maar wel een baan waarvan ik 100% weet dat ik later heel wat anders wil doen.
Een vaste baan met de zekerheid dat het niet je droombaan is... lijkt me geen geweldig vooruitzicht
  • Mijn huurflat (moet ik al die vaste lasten aanhouden of opzeggen? En wat moet ik daarna als ik terugkom?)
    Hoe kom ik aan een baan in Duitsland of bij de grens waarbij ik talenkennis nodig heb? Zodat ik later een huis kan kopen in Duitsland.
ZOu je evt. een tijdje bij je ouders (of iemand anders) kunnen wonen als je weer terug bent? Ondertussen kan je gaan solliciteren en orienteren in Duitsland of het grensgebied.
  • Weinig ervaring met reizen en vakanties. Verzuip ik er niet in als ik in het buitenland op eigen benen moet staan?
Er is maar één manier om daar achter te komen...
  • Sterke twijfels over mijn capaciteiten en vaardigheden. Heb ik wel voldoende doorzettingsvermogen en de juiste mentaliteit en persoonlijkheid voor zoiets? Ben ik wel avontuurlijk genoeg? Dat geldt zowel voor het reizen als voor scholing.
Dat weet je ook pas als je het probeert.
  • Welk land en wat voor soort reis moet ik kiezen?
enz...
Er zijn zoveel voor- en tegenargumenten te bedenken voor alle keuzes. En elk argument geeft je nog geen zekerheid, het zijn aannames. Je kunt nooit helemaal overzien welke gevolgen het heeft als je wel een reis gaat maken of als je blijft zitten waar je zit.
Met zulke dingen is het bijna onmogelijk om een rationele beslissing te maken. Het is dan ook belangrijker om naar je gevoel te luisteren. Ga actief bezig met het onderzoeken van je mogelijkheden. Surf op internet naar ervaringen.
Op een gegeven moment valt alles samen en maak jij je keuze vanzelf.

Je geeft zelf aan dat je altijd de weg van de minste weerstand kiest en dat je daar nog niet gelukkiger van bent geworden. Misschien is het tijd om het nu eens anders te doen? En dan wel op een natuurlijke manier, niet geforceerd "het ineens helemaal anders willen doen" en dan nog de verkeerde keuzes maken.

Onthoud dat JIJ je eigen leven leeft en dat JIJ degene bent die de keuzes moet maken. Advies van anderen kan hulpzaam zijn, maar is niet bepalend!
Dat heeft als gevolg dat je niet anderen de schuld kunt geven als het niet zo gaat als je gedacht had. Maar ook dat het helemaal je eigen verdienste is als het beter gaat dan je verwacht had.
Met citaat reageren