Los bericht bekijken
  #5  
Oud 28 augustus 2008, 16:26
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: 'lastige' vragen bij sollicitatiegesprek

Wees gewoon jezelf.

Ik heb onlangs nog een kandidaat gehad die gewoon geen bepaalde ambities had, behalve dan leuk werken en veel tijd overhouden voor zijn hobbies.
Hij gaf op 1 of 2 vragen de slechtste antwoorden die je maar zou kunnen geven volgens de tips van experts (moi aussi) en alle boeken over solliciteren, maar bij hem pastte het gewoon.
Een top kerel voor de functie waar wij voor zochten, want wij zochten een type "niet lullen, maar poetsen"!
Doe daar dan ook niet moelijk over met dat soort vragen.

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan dat niet alle P&O-er goed kunnen interviewen. Of juist willen laten zien wat een leuke originele vragen ze weer hebben bedacht. Of hoe ze een kandidaat zo snel mogelijk omver kunnen lullen. En ook goede interviewers hebben hun dag wel eens niet...

Ik wil dat een kandidaat zich op zijn gemak voelt en gewoon de waarheid vertelt over zichzelf. Zo kan je immers het beste beoordelen of iemand bij een organisatie past.

Maar helaas is het wel zo dat het bedrijfsleven nu eenmaal "ontwikkelziek" is.
En terecht. Aangezien je werknemers misschien wel tot hun 70e blij moet houden, moet er ook wel de wil bij beide partijen zijn om er wat van te maken.

Toch zie ik meer in een secretaresse die stabiel is en die bij wijze van spreke over 10 jaar nog op een professionele manier haar functie uitoefent.

Als je dat soort vragen krijgt, kun je je ook afvragen of de organisatie wel bij jou past. Er is niets mis mee dat secretaresses zich ontwikkelen, maar als jij dat niet (meer) wil, dan moet je zoeken naar een wat kleiner, stabiel en conventioneel bedrijf.

En over je sterke en verbeterpunten. Heeft niets met leeftijd te maken, of misschien juist wel alles. Ik krijg met de jaren juist steeds meer zelfkennis. Natuurlijk zijn er eigenschappen waar ik niets meer aan kan of wil veranderen, dat moet je ook niet willen. Maar er zijn zat punten die ik graag wil verbeteren en dat doe ik ook. Niet drastisch maar gewoon geleidelijk.

Een gezonde zelfkennis vind ik persoonlijk erg belangrijk. Iemand die vindt dat ie niets meer kan veranderen, die wantrouw ik per definitie, sorry.
Lees eens iets over de kernkwadranten van Ofman. Als je dit bestudeert, leer je meer over je kwaliteiten en de keerzijde ervan.


@ Rosina, sociaal wenselijke antwoorden daar wordt je als recruiter, als je tientallen sollicitanten per maand interviewt, erg flauw van. Zo onderscheid je jezelf natuurlijk nooit en een beetje recruiter prikt er zo doorheen.
Of een echte flauwerd gaat natuurlijk juist die hele lastige vragen stellen om je te "breken"........

Ik spreek 1000x liever een authentiek persoon met een schoonheidsvlekje dan een sociaal wenselijke opgepoetste nepperd..........

:zoen: Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren