Los bericht bekijken
  #7  
Oud 29 december 2008, 22:10
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: HBO toegepaste Psychologie

Ja maar, daarom heet het ook toegepaste psychologie.... omdat je het vooral in de praktijk gaat toepasssen. Ik heb een uitgesproken mening over dit steeds terugkomende discussiepunt, omdat ik mij er als geinteresseerde aardig in heb verdiept....

De WO studie Psychologie is heel anders, veel theorethischer en gericht op onderzoek en statistieken. Als NIP psycholoog ga je ook hele andere dingen doen dan als Bachelor TGP. De NIP psycholoog heeft een hele andere kennis en insteek en een ander abstractievermogen en andere beroepsmogelijkheiden en interessevelden.

Ik geloof dat NIP psychologen er inderdaad niets mee kunnen met die HBO. Maar mijn mening is dat NIP psychologen sowieso weinig kunnen met de dagelijkse en vooral praktische trends en actuele veranderingen op het vakgebied, de populaire psychologie / persoonlijke ontwikkeling omdat zij met hun hoofd op een ander (theoretischer) spoor zitten.
En daar is helemaal niets mis mee hoor, houd me ten goede, maar er moet gewoon een duidelijk onderscheid zijn tussen de WO / NIP psycholoog en de Bachelor TP. De Bachelor TP zal veel meer met die laatste dingen te maken krijgen en in die speciale niche kunnen springen.

Maar omdat de opleiding nog heel jong is (de eerste lichting moet volgens mij nog loskomen) is er nog niet veel bekend over de waarde van de opleidng en de kansen erna.

Je moet de HBO opleiding TGP dan ook echt in een heel ander daglicht zien.
Als je deze opleiding doet moet je dit op dit moment nog echt doen, omdat het een passie van je is. Je moet het ECHT leuk vinden, omdat de kansen op de arbeidsmarkt nog niet bekend zijn. (overigens moet je die kansen op de arbeidsmarkt voor jezelf gewoon creeeren hoor)
De opleiding is een fijne aanvullingop een baan die je al hebt (op minimaal HBO en WO niveau) en nog beter wilt uitvoeren door je psychologische kennis op te krikken.

En het is zeker niet een opleiding die je als middel moet gebruiken om HR of Marketing manager te worden, want dan mis je echt de de basis voor dat vak. Eerst HBO P&A of HBO Communicatie en daarna HBO TPsy.

Jurgen, het vak van HR medewerker vereist, zeker in de beginnerspositie waar jij het over hebt, vooral heel veel kennis: arbeidsrechtelijke en andere juridische kennis, kennis van regelgeving en sociale wetgeving, financiele en administratieve en technische kennis.
Als ik een beginnend HR medewerker zou aannemen dan zou ik liever iemand willen die een HR opleiding (HBO P&A) doet, want aan psychologie heb je in dat stadium nog niet zo heel erg veel, met alle respect.
Pas als je verder bent en meer ervaring hebt kun je als adviseur de arbeids- en organisatiepsychologie kant op.

Het is een lastige keuze hoor.
Zelf wil ik ook een psychologie studie doen, maar ik vind de WO opleiding dus te stoffig en te weinig relevant en veels te theoritisch voor mijn doel (loopbaanbegeleiding en arbeidspsychologie) ook al zou ik de studie makkelijk aankunnen. Maar er zitten te veel gebieden in die mij niet boeien en dan vind ik dat zonde van mijn tijd, enerie en geld.

De HBO toegepaste psychologie die nu alleen door NTI en LOI wordt aangeboden vind ik te uitgekleed en momenteel veels te veel een hype.
Ik richt me nu dan maar op zelfstudie en gerichte cursussen en trainingen tot de nieuwe HBO zijn waarde heeft bewezen of zich in een andere verschijningsvorm aandient.


Heb ik nu je vraag beantwoord: nee.... dus nu ter zake....

Ik geef je weinig kans op een baan in HR, maar "weinig" is niet "geen".
Als je daar in begint zul je bijvoorbeeld genoegen moeten nemen met een administratieve baan en dat zul je ook vaak kennis van loonadministratie moeten hebben.

Maar hee.... aan de andere kant ben ik er wel het wandelende voorbeeld van dat het wel kan. Ik ben in een HR functie gerold precies op het moment dat ik mijn avondstudie HBO P&A begon. Maar ik had wel al doelbewust in de ruim 6 jaren ervoor mijn werkervaring gericht op HR door in vorige functies altijd de aan personeelszaken gerelateerde taken naar mij toe te trekken en er zelf veel over te leren.
Dus het kan wel, maar je moet er dus echt nog wel wat voor doen....

Succes ermee!!!!

Sorry voor de laptekst...

Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren