Los bericht bekijken
  #1  
Oud 23 oktober 2012, 15:16
Geetje Geetje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 3
Geetje is on a distinguished road
Standaard Advies gewenst - risico nemen of op veilig spelen?

Hallo allemaal,

Tijdens mijn zoektocht naar een andere baan kwam ik dit forum tegen, en ik kan wel wat advies gebruiken. De situatie is als volgt.

Tijdens mijn studie aan de universiteit (gericht op oude talen en culturen) heb ik verschillende bijbaantjes gehad, waaronder bij verschillende banken (ruim 4 jaar gemiddeld 1 dag per week gewerkt, + vakanties). Sinds maart 2010 heb ik een bijbaantje op de helpdesk van een uitgeverij in mijn woonplaats, met een 0-urencontract. Handig voor tijdens de studie natuurlijk. Vlak voordat ik afstudeerde heb ik een vast contract aangeboden gekregen voor 24 uur per week, wat ik heb aangenomen met het idee van 'dan heb ik tenminste even iets'. Kort daarop verliet mijn leidinggevende het bedrijf en werd ik onofficieel leidinggevende van de afdeling. Onder mij werkt een studente die binnenkort weggaat, en een oudere dame die niet zo goed is in haar werk, waardoor ik zometeen in m'n eentje de afdeling draaiende moet houden. De directeur heeft inmiddels meermaals gezegd dat ik wel kan doorgroeien naar een uitgeversfunctie. Dit lijkt me prima - het is niet m'n droombaan, maar wel minder geestdodend dan de telefoon opnemen. Binnenkort wordt er echter een extra iemand aangenomen op mijn afdeling. Ook heb ik vernomen dat het plan mij te laten doorstromen naar een andere functie op de lange baan wordt geschoven, omdat de helpdesk anders onderbezet dreigt te raken. Ik ben hier wel van geschrokken en zie mezelf niet nog langer daar werken. De voordelen van mijn werk nu zijn leuke collega's (behalve mijn directe collega helaas), en dat ik makkelijk met uren kan schuiven en tijd over houd voor vrijwilligerswerk in een museum (de richting die ik echt op wil). Nadeel is dat het werk heel slecht betaalt en ontzettend simpel is en dus geen uitdaging biedt.
De andere kwestie is dat ik cum laude ben afgestudeerd en mogelijk wil promoveren (Phd.). Ik ben echter momenteel geestelijk uitgeput en zie het even niet meer zitten. Het afstuderen en het niet meer studeren heeft me echt hard geraakt en m'n werk helpt me eigenlijk van de wal in de sloot. Ik weet niet wat ik moet doen en waar ik me op moet richten. De opties zijn, voor zover ik nu kan inschatten, de volgende:
- blijven hangen op mijn werk en hopen op een andere functie binnen het bedrijf; dit betekent wel nog minimaal een half jaar op dezelfde plek blijven, wat nu al heel moeilijk is (ga met lood in de schoenen naar werk en ben geestelijk kapot aan het einde van de dag omdat het werk echt heel erg simpel is);
- tijdens mijn werk in mijn eigen tijd promoveren, dat moet kunnen in 2 dagen per week (niet binnen 4 jaar natuurlijk);
- stoppen met werken en een beurs zoeken om full-time te promoveren; dit is wellicht niet handig omdat ik dan na 4 jaar weliswaar gepromoveerd ben, maar dan nog niet voldoende werkervaring heb om een leuke baan te krijgen;
- omscholing;
- naar het buitenland gaan (emigreren, of stage lopen in een buitenlands museum - ik heb wel connecties - in de hoop daarmee verder te komen).

Ik weet echt niet wat ik moet doen. Het liefst zou ik in een museum werken, maar dat is geen optie in deze tijden van crisis en cultuurbezuinigingen. Tijdens mijn studie heb ik stage gelopen in een museum op de afdeling PR, en ik zit al jaren in het bestuur van een stichting. Dit zijn dingen die ik leuk vind, maar ik heb niet genoeg ervaring/de juiste opleiding om daarmee verder te komen. Het organiseren van dingen (congressen, evenementen) vind ik erg leuk. Verder wil ik eigenlijk niet de hele dag naar een computerscherm staren. Heeft iemand een goede tip voor me? Wat moet ik nu doen? Ik sta op het punt om m'n baan op te zeggen en een maand in bed te gaan liggen...

Oja, ik ben gelukkig niet de enige kostwinner in huis, mijn vriend heeft een jaarcontract t/m december 2013, maar studeert ook nog. Als ik nu stop met werken zijn we dus niet meteen blut, maar dan moet ik wel een gedegen idee hebben van wat ik ga doen.
Met citaat reageren