Los bericht bekijken
  #1  
Oud 3 november 2008, 12:32
Skar Skar is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 november 2008
Berichten: 3
Skar is on a distinguished road
Standaard Van Flashdeveloper naar Politie - twijfels

Dag tijgers.

M'n eerste bericht op het forum en meteen al lange. Veel plezier dus

Hoe het begon
Na m'n HAVO wist ik niet echt wat ik wilde gaan doen. Had altijd naar de Technische Recherche gewild, maar toen ik echt moest kiezen wist ik het niet meer. Ben toen maar Informatica (HBO) gaan studeren, zat thuis veel met computers te rommelen en daarom maar verder daarmee.

Eerste baan
Na afgestudeerd te zijn (3,5 jaar geleden) via m'n afstudeerstage uiteindelijk beland bij een reclame-internet bedrijf en kreeg daar dus m'n eerste baan: webdeveloper.
Na een half jaar (3 jaar geleden) naar een ander bureau gegaan en daar begonnen met m'n carriere als Flash developer (ontwikkelen websites in Flash). Vond het helemaal geweldig en zat ook thuis tot diep in de nacht te rommelen en kennis op te doen.

De twijfels
Maar ongeveer 1,5 jaar geleden begonnen de eerste echte twijfels te komen. Ik vroeg me af "is dit het nou?" en wist niet meer zeker of ik nog verder wilde met Flash-en.
Eerst binnen het bedrijf gekeken naar andere mogelijkheden en toen ook bij andere bedrijven gaan rondzoeken. Zelfs het buitenland (USA) overwogen, maar elke keer kwam het weer op hetzelfde neer: al ga ik ergens anders werken, het werk blijft in principe hetzelfde.

Wat is er niet goed?
Heb mezelf al meerdere malen af lopen vragen (en proberen te analyseren) wat er mis is met m'n huidige werk. Op zich vind ik het nog wel leuk, maar denk dat dat meer komt omdat ik goed ben in het werk. Het gaat me makkelijk af, maar ik denk dat ik het echte nut mis. Ik maak een mooie website voor een huidcreme of voor een nieuwe sportschoen. Heel leuk, iets om trots op te zijn, maar echt nuttig is het niet. Je verandert er niet de wereld mee en eigenlijk is het vrij inhoudsloos. Ben zelf ook nooit commercieel ingesteld geweest.

Toekomst?
Nu dacht ik een paar maanden geleden aan de politie. Nuttig werk en heeft me altijd al getrokken. Op de middelbare school al, en weer toen ik tijdens m'n studie twijfelde en nu dus ook weer.

Heb geïnformeerd naar Master of Criminal Investigation (MCI), lijkt me reuze interessant. En lijkt me een mooie toepassing van de vaardigheden die ik ook toepas in mijn huidige werk (analytisch, problematisch/oplossingsgericht denken, onderzoekend).

Waarom twijfelen dan?
Ben sinds het begin van m'n twijfels alles aan het analyseren. En dan ook echt ALLES:
- heb ik eventjes lol in het maken van een website: dan denk ik dat ik misschien toch websites moet blijven maken
- help ik m'n vriendin met d'r Bedrijfseconomie en dat gaat lekker: dan overweeg ik misschien BE te gaan studeren
- heb ik een prettig gesprek met iemand op straat: dan overweeg ik om misschien politie-agent op straat te worden
etc etc etc

Ik analyseer mezelf helemaal kapot en dat is heel lastig. Heb al meerdere boeken aangeschaft (o.a. Wat voor kleur heeft jouw parachute en nu Baanbreker in de bestelling), maar komt niet uit wat ik zoek.

Het lastige is dat ik dus echt het gevoel heb dat MCI iets voor mij is. De motivatie dat het nuttig werk is waarbij je ook nog eens mensen helpt, veiligheid in de maatschappij en waarbij ik mijn vaardigheden ook nog eens kwijt kan. Deze motivatie klinkt heel overtuigend. Maar een minuut later ga ik het allemaal weer analyseren: vind ik écht de veiligheid in de maatschappij belangrijk? Wil ik niet gewoon iets anders en waarom perse de politie? Wat als mijn motivatie later helemaal niet zo oprecht was en dat ik dus een verkeerde keuze gemaakt heb? Dan heb ik gelogen tegen de politie (en mezelf).

Daarnaast twijfel ik heel erg of ik van een vrij losse bedrijfsomgeving naar een strakke, hiërarchische omgeving kan gaan - vol regeltjes en bureaucratie.

En wat zoek ik hier dan?
Weet eigenlijk niet precies wat ik zoek. Uiteraard ben ik op zoek naar antwoorden, maar weet ook dat die eigenlijk voor 80% uit mezelf moeten komen. Ik moet zelf de stap zetten, zelf de keuze maken. Maar misschien dat iemand hier nog een paar tips heeft. Misschien tips om te toetsen wat je motivatie is, misschien iemand die een soortgelijke stap heeft gemaakt. Misschien dat iemand nog andere vragen/inzichten heeft...

Begin toch beetje radeloos te worden. Durf nog niet echt de stap te zetten, maar voelt alsof ik nu een keuze moet maken omdat het anders te laat is en ik altijd Flash developer zal blijven.
En wil eigenlijk een soort van (valse) zekerheid dat dit/dat de juiste stap is. Terwijl ik ook wel weet dat dat niet kan
Met citaat reageren