Los bericht bekijken
  #1  
Oud 28 november 2011, 17:51
Ferryr Ferryr is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2009
Berichten: 10
Ferryr is on a distinguished road
Standaard Dilemma over opleidingen

Beste carrièretijgers,

Ik zit met een dilemma. Alvast mijn excuses voor het uitgebreide verhaal. Vanwege de complexiteit van mijn situatie, is het niet mogelijk om het kort te verwoorden. (zie onderaan een samenvatting van het verhaal)

Mijn naam is Ferry en ik ben inmiddels 19 jaar. Al sinds mijn 15e ambieer ik het ondernemerschap. Mijn loopbaan ben ik begonnen als verkoper in een telefoonwinkel. Hier heb ik anderhalf jaar met veel succes gewerkt en ik ben halverwege begonnen met de BBL opleiding MBO Marketing en Communicatie via het NCOI.

Na die anderhalf jaar heb ik de kans schoon gezien om bij een importeur en distributeur van geurproducten aan de gang te gaan als account manager en hier heb ik de MBO BBL opleiding nog met succes afgerond. Hier heb ik uiteindelijk iets langer dan een half jaar gewerkt, want ik zag hier geen toekomst van minimaal 5 jaar. De reden hiervoor was mijn ambitie voor het ondernemerschap en omdat ik niks met de producten had.

Uiteindelijk toch maar besloten om alsnog fulltime te gaan studeren. Zo gezegd zo gedaan; ingeschreven voor een opleiding MBO Ondernemer Detailhandel niv. 4, waar ik kon instromen in het derde leerjaar/laatste jaar.

Tussen mijn inschrijving en de eerste lesdag kwam het ondernemerschap op mijn pad! Ik besloot de kans te grijpen en ik ben dus sinds dat moment ondernemer. Ergens in de eerste week vertelde ik een docent mijn achtergrond en zijn reactie daarop was: "what the fuck, doe jij hier?". Op dat moment kon ik dat goed motiveren, maar zijn reactie is mij nu duidelijk. Het niveau was achteraf gezien te laag voor mij om ook maar een klein beetje uitgedaagd te worden. Toch was dat nog niet eens zo'n groot probleem. Het werkelijke probleem ondervond ik pas later; een voltijd onderneming en een voltijd opleiding – ook al is de studiebelasting en het niveau laag – gaan niet samen. In het begin was dit nog te combineren (weliswaar had ik geen vrijetijd meer), maar inmiddels is dit niet meer te combineren. Nu leidt altijd één van de twee eronder; of mijn opleiding of mijn onderneming.

Ik realiseerde me het probleem en ik moest een oplossing bedenken. Inmiddels doe ik nu 3 maanden de opleiding en ik hoef nog maar een half jaar, maar tegelijkertijd besef ik dat ik het einde van het halfjaar niet ga redden. Niet vanwege de stress of de druk - die er overigens ook is -, maar vanwege het tekort aan tijd in een dag en omdat ik mijn tijd niet efficiënt kan benutten. Dit zou als gevolg hebben dat één van de twee zou falen. Zodoende vond ik een oplossing. Althans, dat dacht ik.

Voordat ik de MBO4 opleiding begon, was ik al van plan om na de MBO4 opleiding te starten met de opleiding HBO SB&RM. Maar ik besefte me ineens dat dit ook wel eens de oplossing voor alle problemen kon zijn! Het zou namelijk mooi zijn als ik nu al kan beginnen met de opleiding in deeltijd variant.

Contact opgenomen met de hogeschool waar ik de HBO opleiding wou volgen en ik stelde hun de vraag of ik met mijn profiel in februari kon starten met de opleiding. Hun gaven aan dat ik een prima profiel had en dat ik misschien zelfs nog recht had op vrijstellingen en hun verwezen mij door naar de instroom coördinator. Achteraf gezien had ik beter ook nog mijn leeftijd kunnen, want dit was alleen van toepassing voor mensen die al 21 jaar of ouder waren, zo vertelde de instroom coördinator mij.

Lijkt mij een hele mooie achtergrond / CV voor mijn leeftijd. Maar helaas kijken de hogescholen niet naar je achtergrond als je nog geen 21 bent. Erg jammer, want dit betekend dat er onder deze leeftijd niet meer individueel naar mensen gekeken kan worden. De regels zijn duidelijk, geen afgeronde MBO4 of HAVO onder de 21 is geen HBO.

Ik snap de regelgeving, want voor het meeren deel van de mensen onder de 21 (met een diploma lager dan HAVO) gaat dit niet op. Mijn middelbare school heb ik dan ook verpest en ik kwam pas achter de 'waarde' van school, nadat ik de leeftijd van 15 had bereikt. Toen was ik te laat, ik zat al aan het VMBO vast en HAVO of VWO zat er niet meer in.

Maar ik vraag me af of er ergens een persoon of een instantie in de staat/overheid is, waar ik een uitzondering kan aanvragen voor een toelating tot het HBO. Bijvoorbeeld zoals je een uitzondering bij de koningin kan aanvragen om te trouwen onder de 18.

Ik ben er benieuwd naar jullie adviezen voor mijn probleem. Ik wil minimaal HBO hebben afgerond voordat ik 100% voor het ondernemen ga. Daarnaast moeten de oplossingen samen gaan met een voltijd onderneming. Dus geen oplossingen die mij 5 dagen per week nodig hebben. Voltijd onderneming + Deeltijd oplossing gaat voor mij overigens altijd samen, ongeacht het niveau.

Zelf heb ik al het één en ander aan opties bedacht, maar misschien hebben jullie betere adviezen.

Optie 1: Een HAVO examen via het staatsexamen afleggen, om vervolgens pas na de zomervakantie te kunnen starten met de HBO opleiding.
Optie 2: Opzoek gaan naar een instantie of functionaris, die mij van een uitzondering kan voorzien.
Optie 3: Cursussen van HBO niveau gaan doen en daarna alsnog HBO SB&RM doen (maar waarschijnlijk een kans hebben dat ik dan nog steeds moet wachten tot ik 21 ben)
Optie 4: Tot mijn 21ste gaan ondernemen, om dan alsnog HBO te gaan doen.

MBO4 BBL is geen optie, omdat "ik mijzelf niet kan opleiding".

Alvast bedankt!

ACHTERGROND -KORT SAMENGEVAT

* 1,5 jaar verkoop ervaring in de telecom
* 0,5 jaar account management gedaan
* BBL opleiding MBO Marketing en Communicatie -afgerond (via NCOI)
* Eigen onderneming sinds eind Juli
* Volg de opleiding MBO Ondernemer Detailhandel niv. 4 3e leerjaar sinds begin September -maar gaat niet samen met een voltijd onderneming
* Wil overstap maken naar HBO SB&RM
Met citaat reageren