Los bericht bekijken
  #2  
Oud 27 juli 2018, 14:34
Dabo Dabo is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2011
Berichten: 51
Dabo is on a distinguished road
Standaard

Ik heb het juist omgekeerd. Ik had ooit de interesse om de wetenschap in te gaan en meer met moleculaire biologie te gaan doen. Maar gaandeweg kwam ik erachter dat de praktijk in het lab niet zo goed bij me past. Ik ben er gewoon minder goed in dan medestudenten waren. Experimenten gingen trager, ik vroeg meer en ook tijdens mijn stage was dit de feedback. De cultuur binnen de wetenschap is ook vrij hard en uiteindelijk leidde dit tot een paar maanden overspannen thuis. In de eerste instantie solliciteerde ik op lab-banen waar meer routinematige dingen worden gedaan maar ook dit werd geen succes.

In 2011 heb ik het roer totaal omgegooid en heb ik eerst gekeken waar ik goed in ben. Het heeft veel meer voldoening en succes in m'n leven gebracht. Ineens kon ik ook een studie naast m'n baan volgen, iets dat in theorie meer stress zou kunnen veroorzaken (ik had dus opnieuw overspannen kunnen raken), maar wat ik in de praktijk blijkbaar veel beter kon dragen. En ik vond het nog leuk ook. Ik ervoer lang niet zoveel stress als bij het eindstadium van mijn studie en de eerste jaren erna.

Zoals ik het heb ervaren is het gemakkelijker om iets waar je goed in bent leuk te maken dan goed te worden in iets dat je leuk vind.

Ik krijg dus ook altijd jeuk bij die "volg je passie" adviezen. Volgens mij is dat maar voor heel weinig mensen weggelegd. Ik snap de achtergrond van dat advies op zich wel, dus om het helemaal te negeren lijkt me ook niet goed. Maar mijn advies zou dus zijn om het om te keren, kijk eerst naar waar je goed in bent en kijk vervolgens binnen dat kader wat je leuk vind.
Met citaat reageren