Los bericht bekijken
  #7  
Oud 5 september 2015, 08:35
JuniorTiger JuniorTiger is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 augustus 2015
Berichten: 5
JuniorTiger is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariekevanoosterhout Bekijk bericht
Heel goed dat je op je onderbuikgevoel hebt vertrouwd! Wanneer wist je dat het echt niet in de haak zat? Jouw antwoord kan waardevol zijn voor anderen
Eigenlijk wist ik dit al op voorhand, maar wilde het alsnog een kans geven omdat (en daar speelde dit bedrijf handig op in) ik natuurlijk graag werk wil hebben:

Sollicitatieprocedure:
- Bij mijn belletje naar het bedrijf kreeg ik meteen een uitnodiging, zonder hierbij mijn cv of brief te hoeven communiceren;
- Tijdens het daadwerkelijke gesprek kwam de recruiter nogal nerveus over, een jonge gast van mijn leeftijd die ook maar weinig kritische vragen stelde of concrete info kon verschaffen;
- Ik werd vrijwel meteen aangenomen voor een training die na het weekend meteen van start zou gaan.

Na dat weekend ervoer ik dan ook twee dagen hoe het bedrijf te werk ging, hieronder uitgezet:

- Salesmanager (die ook recruiter was) kwam zelf al dik tien minuten te laat voor de training;
- Producttraining duurde welgeteld 1,5 uur (voor toch ietwat complexere contracten en producten);
- Kledij was twijfelachtig, niet representatief, bij een aantal metgezellen van het bedrijf (nep horloges, bepaald merken, petjes en grote oorstenen);
- Werkzaamheden bestonden simpelweg uit deur-aan-deur verkoop (vacatureomschrijving liet het overkomen als zijnde een accountmanagement functie), van advies was ook geen sprake, het was eenzijdige verkoop met de focus op één soort contract;
- Totaal geen CRM-systeem aanwezig, er werd op de bonnefooi gereden;
- Je eigen telefoonnummer gebruiken als contactnummer voor klanten;
- Onzuivere verkoopargumenten gebruiken om te verdoezelen dat je eigenlijk niet veel moois verkoopt;
- Na vragen over het contract kreeg ik zelfs een aanbod om het zwart uitbetaald te krijgen;
- Torenhoge bedragen werden beloofd bij goed presteren;
- De salesmanager was nooit telefonisch bereikbaar, vaak meteen voicemail (zonder vooraf ingesproken antwoordapparaat).

Al met al was het voor mij geen kwestie meer van onderbuikgevoel, maar gewoon een simpele 1,2,3 conclusie waarbij het bedrijf duidelijk niet was wat het deed omschrijven in de mooie vacatureomschrijving.
Met citaat reageren