Discussie: HBO Pedagogiek
Los bericht bekijken
  #27  
Oud 9 oktober 2008, 13:42
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: HBO Pedagogiek

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristina Bekijk bericht
Hoi,

Ik begin in september aan de HBO Pedagogiek in Utrecht en vroeg me af of iemand deze opleiding daar ook volgt en nog weet wat voor opdrachten hij/zij kreeg in het eerste jaar.

Groetjes Kristina
hallo Kristina,

ik heb mijn eerste studiejaar van Pedagogiek gevolgd op Hogeschool Utrecht. Na mijn eerste studie ben ik overgestapt naar pedagogiek op Hogeschool Rotterdam.
Bij allebij de opleidingen ligt de aanpak anders.
Mijn eerste jaar Utrecht was erg chaotisch omdat het ook de start van de opleiding was binnen hogeschool Utrecht. Ik zelf ben overgestapt naar Rotterdam omdat ik de aanpak op Utrecht niet fijn vond. Het was veelal groepswerk en je werkte alleen in projecten. Dit zorgde ervoor dat je veel zelf moest uitzoeken en daarin vond ik dat je daar te weinig in werd ondersteund. Maar het is net wat je fijn vind. Daarnaast werd ik ook gek van al het groepswerk omdat je nooit even iets zelf kunt doen.
Op Rotterdam hebben ze een heel gestructureerde curriculum waar alle vakken in de zelfde semester op elkaar aansluiten binnen kennisgestuurdonderwijs, praktijkgestuurd onderwijs en studentgestuurd onderwijs. Dus alles is herkenbaar en makkelijker toe te passen omdat het gelinkt is met elkaar. Daarnaast werk Rotterdam ook wel met groepswerk maar dat niet zo veel als in Utrecht. Je hebt ook vakkken waar je gewoon tentamens moet doen e.d. en dat had ik niet op Utrecht.

Ik zit zelf nu in het derde jaar en het gaat prima en het is zeker een interessante opleiding. Ik zelf vind het nog wel moeilijk om mijn rol als pedagoog te bepalen binnen het beroepskader omdat meeste organisaties nog niet heel erg bekend zijn met een HBO-pedagoog.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt!

groetjes,

Lisette
Met citaat reageren