Los bericht bekijken
  #2  
Oud 27 november 2014, 20:43
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Wat ontzettend vervelend voor je dat je het werk dat je zo graag deed bent kwijtgeraakt. Het is begrijpelijk dat je hier zwaar de pee in hebt. We zitten - zoals je hoogstwaarschijnlijk wel weet - in een crisis en er zitten veel mensen zonder werk thuis. Als een werkgever nu een vacature heeft kan hij in de meeste gevallen heel veel reacties tegemoet zien. De mensen die niet de juiste papieren en/of werkervaring hebben vallen dan als eerste af. Dat is zuur, maar vanuit werkgeversoogpunt ook wel te begrijpen. Hij is immers op zoek naar de beste kandidaat. Als een sollicitant reageert die zowel over de juiste papieren als werkervaring beschikt en die ook nog eens erg gemotiveerd is, zal die eerder op gesprek worden uitgenodigd dan een sollicitant die nog moet bewijzen dat hij het kan. Voor een werkgever is een wervingsprocedure een kostbare en tijdrovende bezigheid en dan wil je het risico op een mismatch zo klein mogelijk maken.

Daarom is mijn tip aan jou ook om flink te gaan netwerken en ervoor te zorgen dat je op een positieve manier opvalt. Laat je vrienden en familie weten dat je op zoek bent naar een baan en geef daarbij duidelijk aan wat voor werk. Zorg ervoor dat mensen in jouw omgeving weten wie jij bent, welke kwaliteiten jij in huis hebt en waar jij voor warm loopt. Ga ook eens kijken bij welke bedrijven in de buurt jij zou willen werken. Kijk op hun website of ze toevallig vacatures hebben en zo niet, schrijf een open sollicitatie en breng die persoonlijk langs. Verder is het belangrijk dat je actief blijft en ervoor zorgt dat je geen zuurpruim wordt. Ga bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen in het verlengde van het werk dat je leuk vindt. Zo blijf je onder de mensen en je weet nooit hoe een balletje kan rollen. Je schrijft dat een opleiding geen optie is, maar een cursus misschien wel. Zo leer je mensen kennen met dezelfde interesse en wellicht dat zij ergens voor jou een goed woordje kunnen doen. Het liefst zou ik een glazen bol willen hebben waarin ik kon zien hoe lang het duurt voordat je weer iets gevonden hebt. Helaas heb ik die niet, maar ik kan je zonder bol wel vertellen dat de aanhouder uiteindelijk wel wint .
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren