Discussie: Stoppen met studie
Los bericht bekijken
  #2  
Oud 8 september 2011, 10:21
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Hoi Carlito,

Ik heb je verhaal met veel interesse gelezen en bijgaand mijn antwoorden op jouw vragen:

Citaat:
Is er een mogelijkheid om een leuke baan te krijgen waar ik niet per se een academische studie voor hoef te hebben gevolgd. Is het hedendaags überhaupt nog mogelijk om zonder beroepsgerichte opleiding een leuke baan te krijgen?
Je hebt niet per se een academische opleiding nodig om een leuke baan te hebben, maar wat is volgens jou de definitie van een leuke baan? Als je als verkoper in een winkel aan de slag wilt, zijn er legio mogelijkheden.

Citaat:
Is het een idee om gewoon naar een uitzendbureau te gaan en daar te gaan praten met iemand, om te kijken wat eruit komt? Werkt mijn leeftijd nog tegen mij?
Praten kan altijd! Dat is juist heel goed. Ga je vooral oriënteren. Zo krijg je een goed beeld van je mogelijkheden en beperkingen.

Citaat:
Wat adviseren jullie mij? Moet ik stoppen met mijn studie, ik weet namelijk nu al dat ik het wederom niet vol houd?
Je hebt een goed stel hersens. Persoonlijk zou ik je daarom adviseren vooral nog een opleiding te gaan doen. In mijn omgeving zijn verschillende mensen op latere leeftijd nog aan een opleiding begonnen, omdat ze door het ontbreken van hard bewijs (lees: diploma) toch wel beperkt werden in hun mogelijkheden. Maar ik wil daarbij niet voorbijgaan aan het feit dat jij niet graag naar school gaat. Het is fijn dat die LOI-cursus je fantastisch afging, maar het is een cursus, geen opleiding. Zou het kunnen dat faalangst je een beetje parten speelt?

Citaat:
Wat kan ik doen met mijn VWO diploma en mijn papiertje MKB?
Je hebt niet zoveel aan alleen een vwo- en mkb-diploma. Ik moet daar wel weer meteen een kanttekening bij maken, want er zijn ook heel succesvolle ondernemers die alleen maar de lagere school hebben doorlopen. Ondernemen leer je niet in de schoolbanken, dat zit 'in' je en kan door een studie wel aangescherpt en verbeterd worden. Maar goed, je geeft aan dat je nog geen idee hebt van wat en hoe, dus nu iets beginnen en ervoor gaan, zit er ook niet in.

Citaat:
Het liefste zou ik het studeren nu voorgoed vaarwel zeggen en besluiten fulltime te gaan werken. Uiteraard heb ik er geen moeite mee om eventueel weer bij te gaan leren via de LOI of een andere thuis-/avond-studie. Maar ik wil gewoon nu beginnen met mijn leven op te bouwen. Eigen huisje, fulltime baan, terwijl ik nu het idee heb in een monotone spiraal te zitten van voorlopig nog naar school gaan, weinig geld verdienen met mijn bijbaantje en thuis wonen.
Je leven opbouwen doe je ook als je studeert, alleen heb je dan iets minder geld te besteden . Heb je je al eens georiënteerd op hbo-deeltijdopleidingen? Wellicht is dat iets voor je?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren