Los bericht bekijken
  #1  
Oud 18 oktober 2007, 11:42
Dree Dree is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2007
Berichten: 2
Dree is on a distinguished road
Post Vertel ons over je opleiding... Opleidingskunde

1. Welke opleiding heb je gevolgd?

Opleidingskunde, HAN, Nijmegen.
Ik volgde van 2003 - 2005 de verkorte deeltijdversie.
(Voor ervaren trainers met didactische achtergrond en ten tijde van de studie werkzaam als trainer/opleider.)

2. Met welke vooropleiding en werkervaring begon je aan deze studie?

HAVO en Lerarenopleiding. Daarnaast werkte ik sinds 5 jaar als interne trainer voor een callcenter.

3. Viel de studie mee of tegen? Wat vond je het zwaarst? En wat het makkelijkst?

Ik vond de colleges heerlijk. Erg energiegevend, met name omdat ik een leuke, hechte groep medestudenten had die allen met liefde dit vak uitoefenden. De meeste docenten waren ook heel enthousiast.
De studie was voor mij goed te doen. Het was soms wel veel, maar de moeilijkheid vond ik meevallen. Het scheelt natuurlijk dat ik in die tijd slechts 24 uur per week werkte en op vrijdag vrij was. (De colleges waren op donderdagavond tot 22.00 u).

4. Waar bestond de opleiding in de praktijk vooral uit?

We hebben veel vakken gehad die te maken hebben met de HRD-advieskant, zoals organisatiekunde, personeelsmanagement, inkopen van opleidingen etc. Maar ook heel praktisch: trainersvaardigheden, ontwerpen & ontwikkelen van (e-learning)materiaal. De avonden zelf bestonden uit colleges en thuis en in je werk moest je de praktijk zoeken.
Een aantal opdrachten deed je individueel (voor je eigen organisatie bij voorkeur) en een aantal werden in twee- of drietallen uitgevoerd. Dat was wel een organisatie, aangezien de studenten uit heel Nederland kwamen.

5. Beviel de opleiding?

Jazeker. Ik vond de inhoud erg goed en zeer praktisch; ik heb veel van het geleerde gelijk kunnen toepassen in mijn werk. Daarnaast vond ik het leuk om met zulke enthousiaste mensen over het vak te kunnen praten.
De opleiding heeft er zeker aan bijgedragen dat ik ruim een jaar geleden voor mezelf ben begonnen als freelance trainer. En daar heb ik geen moment spijt van gehad!

6. Wat was je mooiste studieprestatie?

Omdat ik de inhoud niet echt moeilijk vond, ben ik cum laude afgestudeerd. Dat was meer een geintje voor mezelf aangezien ik vroeger steeds met hakken over de sloot overging en afstudeerde.

Maar ik ben trots op mij afstudeeropdracht: een advies voor een organisatie die voor een grote reorganisatie stond. Het advies is opgevolgd en men is zeer tevreden over de uitkomst ervan. Daar doe je het toch voor?!

7. Waar moeten mensen die voor deze opleiding willen kiezen rekening mee houden? Wat wil je ze meegeven?

Het is echt noodzakelijk dat je voldoende bagage hebt voor je aan de verkorte deeltijd begint. En zorg dat je steeds bijblijft. Dat is zeker voor de fulltime werkers erg belangrijk. Menig medestudent is pas veel later afgestudeerd omdat ze zaken lieten liggen. Dat is zonde. Van uitstel komt afstel...
Zorg ook dat je werk hébt; je moet de link met de praktijk kunnen leggen om de diepgang te vinden. Anders blijft het wel heel abstract en kun je niet alle opdrachten goed uitwerken.

8. Wat voor werk ben je gaan doen? Kwam de opleiding van pas?

Ik ben inmiddels freelance trainer. Daarvoor ben ik Senior trainer geworden dankzij de opleiding en heb ik het MT regelmatig van advies mogen voorzien over het te volgen traject als het om opleiden gaat. Ik werk nog steeds voor deze organisatie en ik zie adviezen van toen nu langzaam doorgevoerd worden. Dat geeft mij enorm veel voldoening.

9. Wat wil je verder nog vertellen over de opleiding?

Ongeacht wat je gaat doen: studeren op latere leeftijd is leuk (ik was 40) en als je iets kiest dat in de lijn van je werk ligt, krijgt het zoveel meer betekenis. En het ontmoeten van mensen met dezelfde interesse en enthousiasme levert energie op. Alleen daarvoor zou ik zo weer willen starten!

Laatst gewijzigd door René; 5 december 2007 om 12:46 Reden: eindredactie
Met citaat reageren