Los bericht bekijken
  #14  
Oud 25 oktober 2008, 15:09
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Help ik zit vast, sollicitatie carričreswitch...

Met de MAVO van vroeger kon je breed inzetten in administratieve banen in allerlei richtingen. Tegenwoordig heb je zo ongeveer voor elk vakgebied een specifiek MBO diploma nodig. Jouw MAVO van vroeger staat gelijk aan MBO van nu + de ontwikkeling die je de afgelopen 22 jaar doorgemaakt hebt. Je geeft zelf al aan mischien meer....... toe aan HBO niveau?

De reorganisatie heeft je wellicht een duwtje in de rug gegeven?

De slogan van MakingSense "Ontdek wie je bent en wees het dan expres!" is helemaal op jou van toepassing. Weten wie je bent en wat je kunt en vervolgens in jezelf geloven maakt het verschil. Je schrijft dat je de sterke punten bij jezelf niet ziet. Ik zou zeggen: Leg de zwakke punten, die je waarschijnlijk wel ziet? maar opzij en richt je op je sterke kanten. En wat zijn nu eigenlijk zwakke kanten? Dat is zoveel als eigenschappen, die minder geschikt zijn voor bepaalde functies, maar tegelijkertijd een voordeel kunnen zijn in andere functies. Zwakke kanten is een subjectief begrip gezien door de ogen van anderen. Iedereen heeft wel iets waar hij of zij wat beter in zou willen worden. Daarmee is het nog geen zwakke kant, maar veel meer latent aanwezig talent wat je kunt zien als een uitdaging als je het leuk vindt om daar mee bezig te zijn en jezelf daarin zou willen ontwikkelen.

Veel mensen zijn gewend om hun "zwakke" kanten te benadrukken in plaats van hetgeen waar ze sterk in zijn. Sterke kanten noemen wordt al snel als opschepperig ervaren. Persoonlijk zie ik het meer als valse bescheidenheid. Als je niet bescheiden hoeft te zijn over zwakke kanten, dan hoef je ook niet bescheiden te zijn over sterke kanten. Jezelf ontdekken en weten waar je goed in bent houdt in dat je ook eerlijk tegenover jezelf durft te zijn over je sterke kanten.

Om een begin te maken zou je kunnen kijken naar wat je leuk vindt om te doen, waar haal je plezier uit?, want dat zijn tevens de dingen, die je als vanzelfsprekend afgaan en waar je goed in bent zonder dat je dit jezelf misschien bewust bent.
__________________
Rianne
Met citaat reageren