Los bericht bekijken
  #3  
Oud 23 september 2014, 11:43
PeterVercruysse PeterVercruysse is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 september 2014
Berichten: 49
PeterVercruysse is on a distinguished road
Standaard

Het is jammer dat het lesgeven je niet bevalt. Ik heb een positief en een negatief verhaal.

Om te beginnen is je eerste werkervaring altijd iets moeilijker, ongeacht wat je doet. Je zit nu al zowat 20 jaar op school en hebt een vast cadans, vaste gewoontes en plotseling wordt alles omgegooid en heel wat jongeren hebben daar wel problemen mee.

Een ander punt is het onderwijs. Ruwweg komt lesgeven er op neer om 20 uur les te geven en nog eens 20 uur bezig te zijn met voorbereiden en verbeteren. In het begin van je carričre vergt de voorbereiding meestal een stuk meer dan de 20 uur en daardoor krijg je waarschijnlijk het gevoel dat je nooit klaar bent.

Dat is zeker het geval voor mensen die perfectionistisch zijn. Of dit hier zo is, dat weet ik niet, maar dit is wel bij veel Taal- en Letterkundigen het geval.

Het gras is altijd groener aan de overkant en het onderwijs is een stuk moeilijker en lastiger dan de meeste mensen buiten het onderwijs beseffen, maar het omgekeerde is ook waar, werken in de privé-sector is ook niet eenvoudig en is ook een stuk lastiger dan de meeste leerkrachten voor ogen houden.

Langs de andere kant is het onderwijs ook een roeping waar je je goed in moet voelen anders hou je het niet uit.

Aangezien je waarschijnlijk in België woont zou ik aanraden om eens naar het CLB te gaan, daar dienen deze mensen voor. In elk geval kunnen ze zeker advies geven over de mogelijkheden die je hebt.
Met citaat reageren