Discussie: Beginzin
Los bericht bekijken
  #1  
Oud 24 augustus 2010, 17:10
dorine dorine is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 63
dorine is on a distinguished road
Standaard Beginzin

De beginzin is al vaak besproken, maar ik zou graag nog eens erover willen discussiëren.
Ik begrijp dat “Naar aanleiding van..” niet echt geweldig is. Toch gebruik ik het wel eens, zo van: “Meteen was ik enthousiast toen ik naar aanleiding van uw advertentie uw website bezocht.” Ik geef toe dat het wat gekunsteld is.
Ik ben echter ook geen persoon om te beginnen met “Op kleine wiebelhakjes…” of “Toen er een trein langs reed…”. Dat zou een heel verkeerd beeld geven van wie ik ben.
Ik ben ook al eens begonnen met: “Als lid van een echte onderwijsfamilie solliciteer ik naar de functie van leraar.” Maar wat heeft de werkgever met mijn familie te maken?
Mijn meest gewaagde openingszin is geweest: “Dit is nou precies de vacature waar ik van droomde toen ik studeerde.” Maar of die nou zo goed is, weet ik ook niet.
Mijn nieuwste zin is: “Op internet vond ik uw vacature voor … en ik werd meteen getroffen door de diversiteit van de functie en de omvang van uw organisatie.” Maar eigenlijk vind ik dat wel erg slijmerig.
Ik struin heel internet af naar een goede openingszin. Ik begrijp dat de perfecte openingszin niet bestaat, maar heeft er iemand voorbeelden van zinnen die niet te saai, maar ook niet heel erg alternatief zijn?

Verder vind ik ook de tweede zin erg moeilijk. Een alinea van één zin, is niet echt een alinea, dus wil ik er een tweede zin achter. Maar wat moet daarin? “Ik ben ervan overtuigd dat ik een geschikte kandidaat ben voor de functie van … en ik wil u dan ook graag uitleggen waarom.” Dat lijkt me evident bij een sollicitatiebrief, dus die zin vind ik eigenlijk overbodig. Toch gebruik ik hem wel, omdat ik niets beters weet. Heeft iemand wel een goed idee?

Verder nog een korte vraag:
Ik ben voor mijn opleiding cum laude geslaagd. Hoe noteer ik dat het beste in mijn cv? Kan ik dat ook in de brief vermelden, of is dat erg opschepperig?
Met citaat reageren