Los bericht bekijken
  #2  
Oud 4 mei 2014, 17:36
IJskonijn IJskonijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 februari 2014
Berichten: 12
IJskonijn is on a distinguished road
Standaard

Hoi Marjan,

Bij deze een paar gedachtenpuntjes over je brief:

- Het begin komt mij erg formeel over. Iets losser (bijvoorbeeld "In het zondagsnieuws van 3 mei las ik uw advertentie voor een verkoper-chauffeur. Graag solliciteer ik hierop, omdat ik erg zelfstandig, klantvriendelijk en flexibel ben.") is misschien beter.

- Als je naar aanleiding van de advertentie nog serieuze vragen hebt die nog niet beantwoord zijn in de advertentie zelf (wat is het werkgebied van de verkoper-chauffeur? Is het per auto, of is een groot rijbewijs nodig? Dat soort vragen), is het altijd een goed plan om even te bellen. Als dat gesprek je bevalt, kan je daar in je intro ook mooi naar verwijzen. En omdat je zelf zegt dat je sterk bent in mondelinge communicatie, kan je dat direct toepassen!

- Het is denk ik beter om in je brief uit te gaan van je sterke punten, en het feit dat je jaarcontract niet verlengd is er niet in te zetten (uit je cv blijkt waarschijnlijk al dat je nu momenteel geen werk hebt). De vraag die je in de brief wil beantwoorden is deze: "Heeft deze persoon de kwaliteiten die nodig zijn voor deze functie". Probeer dit ook te onderbouwen met (korte) praktijkvoorbeelden uit je vorige banen. Bijvoorbeeld, door je werk in de kinderopvang kan je helder met mensen (ouders) communiceren, en omdat er af en toe onverwachte dingen gebeuren, ben je goed in staat daar sterk op in te spelen. (disclaimer: ik weet weinig van kinderopvang, en nog minder van de skills die je leert met dat werk, bovenstaande zijn puur voorbeelden).

- Probeer korte zinnen te maken die soepel lopen. In je brief staat nu "Ten slotte ben ik leergierig, optimaal flexibel en graag onderweg en wanneer er een drukke tijd aanbreekt is het voor mij geen probleem om over te werken of extra diensten te draaien." Ik val nu over het (vetgedrukte) dubbel gebruik van "en". Deze zin is prima op te breken in twee korte zinnen, die het lezen een stuk makkelijker maken.

Hopelijk heb je wat aan dit commentaar!
Met citaat reageren