Los bericht bekijken
  #3  
Oud 27 juli 2018, 14:22
RobbertH RobbertH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 juni 2018
Berichten: 6
RobbertH is on a distinguished road
Standaard

Enorm bedankt voor je reactie. Ik smikkel en smul hiervan, omdat ik jouw kijk hierop, erg interessant vind. Ook in de glasheldere manier waarop je het weet toe te lichten. Zodat het voor iedereen meteen duidelijk is wat de bedoeling is.

Starten bij je competenties / talenten kan inderdaad een mooi startpunt / uitgangspunt zijn en wie weet misschien wel een beter uitgangspunt dan beginnen vanuit interesse. Het kan verschillend werken voor een ieder, maar duidelijk is dus wel dat een geschikte carriere, ontdekt kan worden vanuit één van deze startpunten. Persoonlijk ben ik dit competentielijstje een flink aantal keer doorgegaan: https://www.tuxx.nl/competenties/, vond hem lekker overzichtelijk en volgens mij vrij compleet.

Ik heb jouw volledige reactie gelezen, dit vond ik het meest interessant:

Citaat:
In 2011 heb ik het roer totaal omgegooid en heb ik eerst gekeken waar ik goed in ben. Het heeft veel meer voldoening en succes in m'n leven gebracht.
Citaat:
Maar mijn advies zou dus zijn om het om te keren, kijk eerst naar waar je goed in bent en kijk vervolgens binnen dat kader wat je leuk vind.
Veel dank voor jouw reactie, Dabo. En ik ben blij voor jou, dat je op deze manier hebt weten te ontdekken welk soort werk het best bij jou past. Niet iedereen lukt dit!

Veel jongeren en ook volwassenen uiteraard, worstelen zich rot met deze vraag (ik vind mijn werk saai, depressief door werk, hoe vind ik een baan die bij mij past, etc. etc.), terwijl het leven grotendeels bestaat uit werk: je moet het (bijna) iedere dag doen! Om die reden heb ik er persoonlijk in mijn leven, dan ook alles voor aan de kant geschoven om eerst dit grondig te gaan onderzoeken.

In mijn visie is het onderzoeken van je competenties / talenten / interesses dan ook één van de belangrijkste dingen (meest verstandige activiteit) die je in je leven kan doen. Werkgeluk ervaren maakt daadwerkelijk gelukkiger. We hebben er als mens immers vrijwel iedere dag mee te maken!
__________________
Hoe weet je wat je interesses zijn? Volg de link en beantwoord deze 23 vragen.
Met citaat reageren