Los bericht bekijken
  #7  
Oud 25 juni 2007, 11:56
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Sollicitatiebrief stewardess

Hallo iedereen,

Even voor die laatste reactie over slechte eigenschappen - weet uw naam even niet, sorry - Ik heb 2 jaar bij Transavia gewerkt als steward, en nu werk ik bij Arkefly - ook als steward. Ik heb toendertijd een gesprek gehad bij transavia, daarna heb ik 2 keer bij KLM gesolliciteerd (helaas ben ik op het gebied van rollenspel niet de sterkste, dus viel ik alsnog af) en afgelopen winter bij Arkefly - en daar vlieg ik nu met heel veel plezier.

Op elk sollicitatiegesprek vertel ik standaard hetzelfde, en tot nu toe heb ik kunnen merken dat de selecteurs daar erg fijn op reageren.
Als gevraagd wordt wat mijn slechte eigenschappen zijn begin ik altijd met een zachte ietwat "grappige" eigenschap. Ik vertel dat ik s'ochtends niet kan leven zonder koffie - als ik geen koffie heb gehad heb ik de neiging om niet al te vrolijk te zijn. Maaaaar!!! Zodra ik me kop koffie heb gehad gaat alles PRIMA
Je zult merken dat selecteurs daar heel fijn op reageren, omdat het een heel menselijke eigenschap is, iedereen heeft dat wel - en bovendien is het een leuke ijsbreker, omdat selecteur precies weten wat je bedoeld. Zij hadden die ochtend misschien ook niet zoveel zin om in de auto te stappen richting kantoor.

En de volgende eigenschap dat ik vertel werkt ook altijd goed - ik zeg dat ik soms nogal perfectionistisch ben, en dat ik daardoor veel van MEZELF eis. Dingen moeten goed geregeld zijn en ik ga tot het uiterste door om mijn werkzaamheden goed te doen. Als de selecteurs dan doorvragen hoe dat zich uit, moet je altijd de vinger naar jezelf wijzen, nooit naar anderen, m.a.w. daar heb ik dan zelf last van, want ik voel me teleurgesteld als ik een doel niet bereik, of iets in die richting - en dan wil ik het nog beter doen.

Hiermee geef je namelijk impliciet een goede eigenschap weer - je formuleert het als een slechte eigenschap omdat je er zogenaamd zelf SOMS last van kan ondervinden, maar tegelijk vertel je dus dat je heel punctueel bent in je baan en veel van jezelf eist.

En wat altijd belangrijk is bij een sollicitatie, maakt niet uit wat voor slechte eigenschappen je opnoemt, probeer het onderwerp af te sluiten met positiviteit - als je iets noemt, zeg nadat je het hebt uitgelegd dat je er ook aan werkt op het moment - dat geeft namelijk uitzicht op de toekomst.

Een voorbeeld is, als je chaotisch bent - let op de woordkeuze, zeg bijvoorbeeld: Mijn slechte eigenschap is dat ik veel tegelijk wil doen, daardoor loop ik stuk op planning en KAN ik ietwat ongeorganiseerd zijn - en dus heb ik ervoor gekozen om tegenwoordig alles op te schrijven en te plannen, ik schrijf alles in mijn agenda op en houd alles bij - en nu ben ik daarin heel georganiseerd geworden.

Hiermee zwak je je slechte eigenschap meteen weer af en straal je positiviteit uit.

Ik wil iedereen heel veel succes wensen met de sollicitaties - ik weet precies hoe het is, en denk erom - de aanhouder wint. Je zult misschien teleurgesteld worden - maar je komt er wel ;-)

Succes!

Savion
Met citaat reageren