Los bericht bekijken
  #3  
Oud 9 september 2011, 03:36
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik weet dat het een oud topic is maar wellicht zijn er nog mensen opzoek naar deze informatie: HBO Rechten focust zich vooral op alle rechtvakken, zoals de naam al zegt. De Hogere Juridische Opleiding is wat dat betreft breder en geeft je meer mogelijkheden qua profielkeuze. De 2 meest voorkomende profielen op de HJO zijn Algemeen Juridisch Uitstroomprofiel en Sociaal Juridisch Uitstroomprofiel.

Het voornaamste verschil is dat er bij de HJO meer aandacht besteed wordt aan het sociale aspect, ongeacht de profielkeuze. Je krijgt bijvoorbeeld vakken als Sociaal Communicatieve Vaardigheden (presenteren, onderhandelen, adviseren en dit daadwerkelijk oefenen in de praktijk), Integrale toetsing (rollenspellen met een acteur in tentamenvorm). Ook is stage bij HJO belangrijk en krijg je vanaf leerjaar 1 t/m 3 stages die verplicht zijn.

Daarom heb ik voor HJO gekozen, want aan alleen theoretische kennis over het recht heb je ook niks. Ik ben net aan het tweede jaar begonnen van deze opleiding, en het eerste jaar is me prima bevallen. Ik heb mijn propedeuse ook in een keer gehaald. Ik raad alle geintresseerde HJO zeker aan!

Wel moet ik erbij zeggen dat de opleiding zoals ik hem volg weinig tot geen aandacht besteed aan juridisch Nederlands, en zakelijk Nederlands. Wat me toch zorgen baart aangezien zeker 70 procent van de studenten in mijn jaargroep zwak tot matig zakelijk Nederlands kan schrijven/spreken. Inclusief mezelf! Je krijgt in de eerste 2 periodes van het eerste jaar een module Taalvaardigheid, maar dat is gewoon het VMBO-T/HAVO Nederlands. Ook gaan ze nu dus tentamens eerst grammaticaal controleren voordat ze inhoudelijk na gaan kijken. Als je boven een bepaald marge van spelling- en grammaticale fouten zit, gaan ze niet over op inhoudelijke controle. Beetje raar als ze zelf geen aandacht besteden aan het niveau Nederlandse taal van HBO studenten.

Het verhaal is langer dan verwacht geworden, sorry daarvoor haha. Tenslotte wil ik nog even melden dat mijn vooropleiding is geweest: MBO niveau 4 Juridisch Medewerker.

Groet :-)

Een HJO Student
Met citaat reageren