Los bericht bekijken
  #5  
Oud 28 juni 2012, 10:16
Startende juriste Startende juriste is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 april 2012
Berichten: 24
Startende juriste is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariekevanoosterhout Bekijk bericht
Je schrijft dat je advocaat wilt worden en dat je dat al lang wilt. Hoe weet je dit? Wat weet je van het beroep? Is je vader, oom of nicht advocaat of kijk je veel advocatenseries? Is het de status van het beroep dat je ook aanspreekt? Realiseer je wel dat je met jouw vooropleiding een hele lange en zware weg te gaan hebt. Universitair onderwijs is echt iets anders dan vmbo/mbo.
Hier een universitaire afgestudeerde juriste (beginnend advocate)

Even vooraf mijn motto is: als je iets graag wilt en je bent bereid om keihard te werken dan kun je komen waar je wilt

Het zal inderdaad een lang traject worden als je echt daadwerkelijk advocaat wil worden, want dan heb je echt een universitaire studie nodig. Dan zul je vanaf een juridische MBO-opleiding door moeten stromen naar HBO rechten en na je propedeuse naar een universitaire rechtenstudie.
Met een voltooide HBO studie ben je ook al jurist (als het goed is staat het gelijk aan de Bachelor BBL) en kun je in verschillende juridische functies aan de slag bij bijv het UWV, een Rechtbank, Bureau Jeugdzorg, etc.

Ben je er echter nog niet helemaal uit dan raad ik je aan om wat open dagen van universiteiten te bezoeken en meeloopdagen. Vooral op een meeloopdag of meestudeerdag krijg je echt een idee wat de opleiding Rechten inhoud en wat er van je verwacht wordt. Ga daar met studenten en docenten in gesprek. Veel docenten komen uit de praktijk en hebben zelf als rechter of advocaat gewerkt (of doen dat nog steeds) en kunnen je een goed beeld geven van het beroep.

Ik kan in ieder geval zeggen dat het een ontzettend leuke studie is
Met citaat reageren